waarom hangt de maan andersom in Azie b.v. ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Amadea
9 jaar geleden
Omdat je aan de andere kant van de wereld naar de tegenovergestelde zijde van de maan kijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het is ongeveer dezelfde zijde, je staat alleen "op zijn kop" dus zie je grotendeels diezelfde zijde op zijn kop. Of je bedoelt dat, maar dan is de constructie wat verwarrend. Zoals jij het zegt denk ik meer aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Achterkant_van_de_maan
Reddie
9 jaar geleden
@MrTomaat , Azie ligt op het noordelijk halfrond, en daar zien ze de maan preies hetzelfde als in Nederland, met hetzelfde boven en onder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik spreek niet over Azië. Ik denk dat je de vrager aan moet spreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik reageerde op Amadea.

Antwoorden (1)

Dat lijkt alleen maar zo.

De maan hangt daar niet ondersteboven, maar omdat zowel wij als de mensen aan de andere kant van de wereld met de voeten op de arde staan en die kant onder "noemen" lijkt dat alleen maar zo.
Wellicht maakt het plaatje dat wat duidelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Azie ligt op het noordelijk halfrond, en daar zien ze de maan preies hetzelfde als in Nederland, met hetzelfde boven en onder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus!
Een plaatje is duidelijker dan 1000 woorden. Al ben ik het met Reddie eens dat je het "omdraaien" van de maan pas ziet wanneer je van het noordelijk, respectievelijk van het zuidelijk halfrond kijkt. Dit ontbreekt in het antwoord. Daarom wordt niet duidelijk dat we in Azië op ongeveer dezelfde manier de maan zien als hier in Europa.