Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als de hubble telescoop op de aarde gericht zou worden zijn de fotos dan net zo scherp als van google earth of BING?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
511

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De Hubble

Toegevoegd na 1 minuut:
is gemaakt voor het fotograferen van zeer lichtzwakke objecten. Daartoe wordt zeer gevoelige apparatuur gebruikt, en wordt een lange sluitertijd genomen.

De aarde is voor de Hubble wat een batterij bouwlampen voor ons is: ongelooflijk fel. De gevoelige apparatuur zou dus in ieder geval meteen overbelicht worden. Wie weet zelfs kapot gaan - ik ken de apparatuur niet, dus daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder is de belichtingstijd erg lang. De Hubble zit in een lage aardbaan. Daardoor raast hij elke 90 minuten (net iets minder zelfs) eenmaal rond de aarde.

Als je dan

Toegevoegd na 3 minuten:
lang belicht, krijg je bewegingsonscherpte. Zelfs al zou je de Hubble laten meedraaien, zodat hij toch steeds dezelfde plek in het midden houdt, dan nog krijg je bewegingsonscherpte.

Kort samengevat: nee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry voor de brokstukken - GV en mijn computer zijn het niet helemaal met elkaar eens.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh ja, brandpuntsafstand is niet zo van belang. Hubble draait rond op - even uit het blote hoofd - 350 km hoogte. De brandpuntsinstelling voor 350 km is niet te onderscheiden van die voor oneindig.

Verder zal de Hubble natuurlijk last hebben van atmosferische verstoringen - afgezien van de bovenstaande problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding