waarom draait de shuttle bij het lanceren op zijn rug. is het niet logischer de shutte op de grond al in die positie te zetten?

ik zie bij de lancering van een space shuttle hem altijd ongeveer een kwart slag draaien in de eerste secondes. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Op z'n kop instappen is 'wat' lastig. Ik denk dat hij draait omdat de grootste stuwkracht niet precies uit het midden komt (van de boosters) en dat de spaceshuttle daardoor wegdraait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de manoeuvre ('roll program') draait de shuttle zowel om zijn lengte- als om zijn breedte-as. De voornaamste redenen hiervoor zijn:

- Het 'sturen' van de shuttle richting de juiste baan.
- Ervoor zorgen dat de orbiter richting mission control wijst, voor optimaal radio-contact.

De reden dat de shuttle op de grond niet al in de juiste positie geplaatst wordt is heel simpel: het lanceerplatform kan niet draaien. De shuttle staat dus altijd in dezelfde stand tijdens de lancering. Het is kennelijk praktischer om de shuttle in de lucht te laten draaien, dan om een manoeuvreerbaar lanceerplatform te bouwen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om kort in te gaan op domtic's antwoord:

De stand van de shuttle wordt tijdens de gehele lancering gecontroleerd. De boosters zitten inderdaad iets uit het midden, maar dit wordt gecompenseerd door de hoofdmotoren van de orbiter zelf. Als de boosters inderdaad een rolmoment zouden veroorzaken, zou hij blijven rollen. En dat zou niet goed aflopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met op de grond al in die positie zetten? Dat zou betekenen dat je een verticale lancering zou hebben?

Je MOET nu eenmaal van verticaal naar horizontaal gaan. Eerst verticaal om hoogte te winnen en vervolgens horizontaal om de ronding van de aarde te volgen.

Zoals eerder aangegeven zijn er allerlei redenen om dat te doen met de bovenkant van de shuttle naar de aarde gericht waarbij de belangrijkste rede is dat de onderkant van de shuttle als bescherming dient tegen cosmo-gruis vanuit de ruimte.
13 jaar geleden
Ondanks dat deze vraag 4 jaar geleden is gesteld, ben ik vandaag op deze site terecht gekomen en mijn vraag werd hier beantwoord. Vandaar dat ik alsnog hier een antwoord op wil geven. De space shuttle wordt gedragen door twee vaste brandstof raketten, die later afgestoten worden. Deze zijn aan de zijkant van de grote tank met vloeibare brandstof gemonteerd. Deze tank voed de raket motoren van de shuttle zelf. En dat zijn 3 grote motoren. Tijdens de lancering zorgen de twee vaste brandstof motoren voor de lift recht omhoog. De 3 motoren van de shuttle werken dan ook maar voor zo'n 70%. Reden is dat met 100% de raket uit balans raakt en in een boog terecht komt. Het draai moment gebeurd op het moment dat de gehele combinatie voldoende snelheid heeft. Pas dan draait de gehele combinatie richting het oosten, dus richting zonsopkomst. De aarde draait ook die kant op. Onder invloed van de draai snelheid van de aarde, wordt hier dus gebruik gemaakt en zal de shuttle buiten de dampkring meer snelheid hebben. En vlak voordat de vaste brandstof raketten worden afgestoten, geeft de astronaut, die de shuttle bestuurd, full throttle. Ofwel, 100% vermogen. Het proces gaat puur om de effectieve manier van stuwkracht en enkele natuurwetten. Dat de space shuttle op zijn rug vliegt zoals wij het zien, gaat puur om het radio contact met de aarde. De hitte schildjes hebben hier een negatief effect.