Waarom hebben we het altijd over Marsmannetjes als we het over buitenaardse wezens hebben?

En niet een andere planeet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

misschien doordat 'we' nog niet verder dan Mars zijn geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat leven op Mars mogelijk werd geacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden waarom we nog steeds 'sorry verkeerd verbonden' zeggen als we een verkeerd telefoonnummer hebben gedraaid, pardon, ingetoetst. Dat is ook niet meer feitelijk correct gesproken, al blijven we het wel zeggen.

Het is dus gewoon een ingeburgerde manier van spreken die stamt uit de tijd dat men nog niet zeker kon weten dat er op mars geen leven was. Dus speculeerde men over het bestaan van marsmannetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit het meest waarschijnlijk wordt gehouden dat daar een klimaat is om te kunnen leven. Maar waarom ze over mannetje praten weet ik niet. Voor mij kunnen het net zo goed vrouwtjes zijn maar die schijnen van Venus te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voornamelijk geïnspireerd door Giovanni Schiaparelli die in 1877 Mars observeerde en dacht kanalen te zien. (Canali kan meerdere betekenissen hebben en Schiaparelli dacht ook niet direct aan water kanelen) Hij liet zich wel niet uit over leven op Mars maar de trend was toch gezet o.a. door een foute vertaling naar het Engels van Canali in Canals. Latere observatie van de planeet liet weliswaar zien dat de structuren die in die tijd werden waargenomen niet bestonden en voornamelijk het resultaat waren van de slechte telescopen en de manier waarop je hersenen beelden interpreteren.

Een beetje sciencefiction schrijver echter laat zich niet tegen houden door de feiten. Vooral Herbert George Wells heeft het idee gevoed met zijn ‘War of the Worlds’ in 1898. Vooral na de enorme impact van de beroemde bewerking als hoorspel door Orson Welles op 30 oktober 1938 kwamen buitenaardse wezens eigenlijk standaard van Mars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren dertig werd er in Amerika op de radio een hoorspel voorgelezen: "War of the worlds", geschreven door Orson Wells.Daarin werd gezegd dat Marsmannetjes op aarde waren geland en dat we in staat van oorlog met Mars waren.
Duizenden mensen sloegen in paniek, overal werden Marsmannetjes gesignaleerd en de politie kon haar werk niet meer aan, de mensen sloegen halsoverkop op de vlucht.Vandaar, Marsmannetjes..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Alien uit mars kwam...