Als het heelal uitdijdt,hoeveel is dat dan per dag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stel dat het universum oneindig is he.. hoe kan iets daarin groter worden?:p
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom zou dat NIET kunnen?

Het beste antwoord

De straal van het zichtbare heelal wordt geschat op 13,7 lichtjaar, ofwel 4200 Mpc.
Doorredenerend op het idee van Cryofiel kom ik dan op:
...
iets dat op een afstand van 4200 Mpc staat, zal elke dag bijna 27 miljard km verder van ons af staan.

Het zichtbare heelal dijt dus iedere dag uit met ca. 27 miljard km in alle richtingen.
WimNobel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het resultaat, dat gebaseerd is op nauwkeurige waarnemingen met de Hubble-ruimtetelescoop, komt uit op 74,2 kilometer per seconde per megaparsec.

[De parsec is de afstand die men vanaf de zon de ruimte moet ingaan, om de gemiddelde afstand Aarde - zon onder een hoek van één boogseconde te zien. ]

Een dag wordt volgens het SI-stelsel in het algemeen gelijkgesteld aan 86.400 seconden.

86400 maal 74,2 = 6410880
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus het heelal word ongeveer 6 miljoen kilometer groter per dag?
wow,erg veel
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee. Iets dat op een afstand van 1 Megaparsec staat, zal elke dag ruim 6 miljoen km verder van ons af staan. Iets dat op een afstand van 2 Megaparsec staat, zal elke dag ruim 12 miljoen km verder van ons af staan. Enzovoort.