Is het toeval dat de maan precies zo snel om zijn as draait dat wij hem altijd maar van één kant kunnen bekijken?

Toeval in de zin van: hij had net zo goed sneller kunnen draaien zodat hij afwisselend de voor en achterkant zouden kunnen waarnemen.

Of zijn er door (zwaarte)krachten redenen voor dat hij altijd met één en dezelfde kant naar ons toe staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is geen toeval.

Vroeger draaide de maan sneller om zijn as dan nu. Vanaf de maan gezien, draaide toen de aarde rond de maan (nu niet meer: als je nu op de maan staat, zie je de aarde altijd op dezelfde plek aan de hemel staan, om dezelfde reden waarom wij altijd dezelfde kant van de maan zien).

Omdat, vanaf de maan gezien, de aarde rond de maan draaide, traden er op de maan getijden op - eb en vloed, net als nu op de aarde.

Ook gesteente kan namelijk wat uitrekken in ingedrukt worden. Dus ook gesteente is onderhevig aan eb en vloed, al is dat natuurlijk vele malen minder dan de eb en vloed van vloeibaar water.

Goed, het maangesteente had dus eb en vloed vanwege de aarde. Daardoor werd de maan gekneed. Dat kneden kost flink wat energie - energie die werd onttrokken aan de rotatie van de maan.

Hierdoor is de maan in de loop van miljarden jaren geleidelijk aan steeds langzamer om zijn as gaan draaien. Uiteindelijk werd de huidige situatie bereikt, waarin de maan altijd dezelfde kant naar de aarde richt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door hetzelfde effect (eb en vloed op aarde) wordt op dit moment energie onttrokken aan de rotatie van de aarde. Daardoor is de aarde ook steeds langzamer gaan draaien. De dag duurt nu dan ook al veel langer dan vroeger: vroeger duurde een dag slechts 21 uur, nu 24 uur.

Als er genoeg tijd overblijft voordat de zon ontploft (ik weet niet of dat zo is), zal uiteindelijk ook de aarde altijd dezelfde kant naar de maan keren. Vanaf de aarde gezien zal de maan dan altijd op dezelfde plek aan de hemel staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op Wikipedia (zie Bron) lees ik dat deze situatie, waarin aarde en maan *wederzijds* altijd dezelfde kant naar elkaar toekeren, op dit moment al optreedt tussen Pluto en zijn maan Charon.
Cryofiel