Lees maar door, ik ben er zeker van dat je hier je antwoord vind.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voyager_1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar zijn ze hem kwijt ofzo ?
we vinden het leuker op geen link te geven maar gewoon de tekst.
Voyager 1 is een onbemande ruimtesonde die op 5 september 1977 kort na de lancering van Voyager 2 vanaf Cape Canaveral door middel van een Titan III raket gelanceerd werd. Voyager 1 bereikte als eerste Jupiter en fotografeerde Jupiter van januari 1979 tot april 1979.

De 2 Voyager-ruimtesondes deden enkele interessante ontdekkingen over Jupiter en zijn manen, onder meer de ontdekking van het bestaan van zwavelvulkanen op de maan Io, die nog niet door voorgaande ruimtevaartuigen was verkend.

Voyager 1 ging verder en vloog langs Saturnus in november 1980. Hij bestudeerde Saturnus en zijn maan Titan en detecteerde complexe structuren in de ringen van Saturnus. Daarna vloog hij uit zijn baan om de maan Titan, waarmee de oorspronkelijke missie beëindigd is.

Voyager 1 heeft ook een gouden plaat bij zich (Voyager Golden Record). Hierop staan tekeningen en geluid afkomstig van de aarde als ook symbolen als handleiding om deze te kunnen afspelen. De inhoud van deze plaat is samengesteld door een commissie onder leiding van Carl Sagan.

In 1990 stuurde Voyager 1 de eerste foto's, genomen buiten ons zonnestelsel, door naar de aarde. Op de foto's staan zes planeten, waaronder de aarde, van een afstand van zes miljard kilometer.

Op het moment is Voyager 1 het verst van de zon verwijderde, door mensen gemaakte object. Op 5 november 2003 overschreed Voyager 1 de 90 AE grens. Op 12 augustus 2006 werd de 100 AE grens overschreden en rond september 2007 was de Voyager 1 reeds 103 AE (=1.54×1010km) van ons verwijderd. Het is nog onduidelijk of Voyager al de interstellaire ruimte heeft betreden