Waarom zoeken we buitenaards leven op een aarde-achtige planeet?

Waarom zoeken we naar planeten die net als de aarde zijn naar leven? Omdat het leven hier op aarde zuurstof en water nodig heeft betekend dat toch niet dat elk leefbaar wezen in het universum dat nodig heeft? Waarom zou het niet kunnen dat buitenaards leven op een planeet woont met veel gas en dat zij ipv zuurstof gas gebruiken om te leven? Waarom vermenselijken we alles als we opzoek zijn naar buitenaards leven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Wetenschappers worden erg opgetogen van planeten die enigszins op de aarde lijken, omdat ze denken dat daar zich misschien leven heeft ontwikkeld zoals wij dat kennen. Maar voor de rest klopt je vraag niet, want we zoeken daar niet naar leven. Gewoonweg omdat we dat niet kunnen. Die planeten staan vele lichtjaren ver weg.

Zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_potentially_habitable_exoplanets
escape
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hooguit een mens zou zich verlagen tot een herhaalde schepping naar eigen beeld en gelijkenis. Zo niet de Schepper van hemel en aarde, zon maan en sterren, plant, dier vogel, vis en mens. Hoe teleurgesteld zouden wij zijn als blijkt dat niet de mens als uniek schepsel bestaansrecht heeft gekregen, maar dat er ook wezens zijn die met meer kennis en macht zouden zijn toegerust.
Hierin geloven sluit elk geloof in de Bijbel uit. Daaruit redenerend is er geen basis tot enig verstandelijk onderzoek aanwezig. Toch zijn zeer veel mensen gewoon overtuigd zonder enig deel van bewijs, dat er buitenaards leven zou bestaan.
We zoeken naar aarde-achtige planeten omdat daar mogelijk leven is zoals wij dat kennen. De vraag is wat je onder 'leven' verstaat. Misschien is er op een andere planeet wel leven op basis van kristallen of op basis van ammoniak. De vraag is dan wat wij daarmee zouden kunnen.
En nee, we zoeken niet naar leven dat op de mens lijkt, we zoeken naar vormen van leven waarvan de mens slechts een mogelijke variant is. In principe is dat op basis van water. Staat een planeet dichter bij een ster, dan zal al het water aan het oppervlak in dampvorm voorkomen, staat de planeet verder weg, dan is het allemaal ijs. Dus we zoeken naar planeten die o.a. op een bepaalde afstand van hun ster staan.