Waarom leverde een zonsverduistering het bewijs voor Einsteins relativiteits theorie?

Volgens "Know how" (2-12) leverde een zonsverduistering in 1919 het bewijs voor Einsteins relativiteitstheorie. Wat bewees dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Aanvankelijk had Einstein zich vergist in de afbuiging door zware lichamen en had hij verwacht dat de afbuiging van de ruimte overeen zou komen met een Newton-achtige verklaring waarin een foton wordt afgebogen. Zijn Algemene Relativiteitstheorie op de juiste wijze toegepast levert echter een twee keer zo grote afbuiging op. Toen men dat realiseerde bedacht men (Eddington meen ik) dat het dus mogelijk was door zeer nauwkeurige metingen tijdens een zonsverduistering beide theorieën te testen.
Er werd daarom een expeditie op touw gezet om dit soort metingen te doen bij de eerste zonsverduistering. De metingen waren redelijk goed en vielen uit in het voordeel van de Algemene Relativiteitstheorie. Dit was dus de eerste echte voorspelling die getest kon worden van deze nieuwe en controversiële theorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De relativiteitstheorie zegt dat de ruimte zelf gekromd is en dat dit aangetoond kan worden omdat lichtstralen die langs een zwaar lichaam gaan als het ware afgebogen worden. De zon is een zwaar lichaam. Tijdens een zonsverduistering kun je de positie van de sterren meten die dicht bij de zon staan en die je normaal dan niet kan zien. Zoals de theorie voorspelde was de positie precies zoveel verandert als de theorie voorspelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Licht bestaat uit fotonen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Foton) en fotonen hebben geen massa. Iets wat geen massa heeft ondervindt geen invloed van de zwaartekracht. Fotonen gaan alleen maar rechtvooruit en buigen niet af. Daarom kunnen ze alleen een "bocht" maken als de ruimte krom is. Zie het als wielrennen op de baan, die fietsen ook rechtvooruit maar door de constructie van de baan worden ze toch in rondjes gedwongen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Groome, wat leg je altijd alles duidelijk uit. Een genot om te lezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, gaat het nog een beetje met je theorie?