Wat is de naam van de ster die NU op dit moment rechtsboven de maan staat?

Als je nu naar buiten kijkt naar de maan dan staat er een felle ster rechts boven de maan, ben erdoor gefascineerd en ben heel benieuwd welke ster dat is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Dat is geen ster, dat is een planeet: Venus.

Vlakbij staat ook Jupiter, maar misschien is die intussen onder de horizon verdwenen.

Om 21:30 waren Venus, Jupiter en de maan alledrie prachtig te zien aan de westelijke hemel.

Zo'n mooie conjunctie is een zeldzaamheid, dus geniet ervan zolang het kan!

Toegevoegd na 7 minuten:

Op de eerste link staat een video die heel goed uitlegt wat je allemaal kunt zien.

Als je een verrekijker hebt, al is het maar een eenvoudige, of zelfs maar een fototoestel met een goede telelens, kijk dan eens op die manier naar Venus. Je kunt dan goed zien dat het nu "halve Venus" is - net zoals het "halve maan" kan zijn, heeft ook Venus schijngestalten: wassende Venus, halve Venus, volle Venus, afnemende Venus, nieuwe Venus - precies hetzelfde als bij de maan. Nu is het dus halve Venus, en dat is met eenvoudige hulpmiddelen al te zien.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Allemaal nieuw voor me! ;-)
Zo leer ik nog eens wat....het is inderdaad schitterend om te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik idd snel op teletekst kijkend en idd Venus, maar ook Sirius zou in het zuidoosten moeten staan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Sirius in het zuidoosten (afhankelijk van het moment waarop je kijkt, natuurlijk) - maar dat is dus heel ergens anders dan maan, Venus en Jupiter die in het westen staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sirius staat schuin links onder het sterrenbeeld orion. Als je een smartphone hebt kun je heel mooi de sterrenbeelden en planeten zien via het scherm. Ik gebruik bijvoorbeeld google sky map daarvoor.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als ik Sirius wil vinden, zoek ik gewoon Orion op. Orion is gedurende de winter (en nu nog steeds, al wordt het minder) uitstekend te herkennen. En het is ook nog eens het mooiste sterrenbeeld aan de noordelijke sterrenhemel, maar da's persoonlijk. ;-) Als je Orion eenmaal hebt gevonden, is het vinden van Sirius een fluitje van een cent. Gewoon een lijn trekken door de riem van Orion en die lijn een stuk naar links volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vertrekt Venus al zo snel?

Andere antwoorden (1)

Vanavond kwart voor tien

Toegevoegd na 8 minuten:
venus magn.:-4.36
jupiter : -2.06
aldebaran: +0.84
pleïaden :gemiddeld +1.37
Menkar :+2.53