Wat is er nodig om bomen op de maan te kunnen planten ?

Als sinds ik kind ben, vraag ik het me af: is het mogelijk om bomen te planten op de maan?

Met veel interesse volgde ik projecten als Biosfeer 2.

Gesteld dat we water, CO2 en mest voorzien:
- Kan een boom wel groeien op de maan?
- Kan een boom groeien in een atmosfeer zonder druk? (dus niet onder een koepel)
- Hoe groot zou een boom worden op de maan bij een zwaartekracht die zo laag is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe stel je een atmosfeer voor zonder druk? Het is niet de druk die het probleem is maar het gebrek aan atmosfeer. Bomen halen essentiële stoffen uit de lucht. Net als wij doen overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet de vraag dus luiden: kan een boom groeien in een atmosfeervrije omgeving?

Het beste antwoord

Wat je nodig hebt:

- Een koepel welke onder druk gebracht kan worden & houden
- Een irrigatie systeem
- Een AIRCO
- Verwarming
- Daglicht lampen

Hiermee is het in theorie mogelijk een gesloten systeem te maken waarin bomen kunnen groeien. De zwaartekracht is weliswaas van belang, maar vooral om sturing aan wortels & takken te geven.

Omdat je niet de enige bent die over dit soort dingen nadenkt: Kijk even bij dit project:
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2001/ast09apr_1/. Nog lang niet wat jij voor ogen hebt, maar wel de eerste voorzichtige stappen om te kijken aan welke voorwaarden voldaan moet worden.

http://virtualastronaut.tietronix.com/textonly/act25/text-plants.html
http://www.space.com/5045-french-astronaut-grows-plants-space.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is onmogelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft een droom.
De maan is heel anders dan de aarde. Alles is anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De temperatuur op de maan schommelt grofweg tussen de -200 en +200 graden Celsius. Daar kunnen bomen niet tegen.

Misschien als je op de maan een soort grote koepel zou bouwen waarbinnen je de druk, temperatuur en luchtsamenstelling kunt regelen, is het misschien mogelijk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is een koepel onmogelijk?
Ook al zou je voor lucht, water en mest kunnen zorgen, dan nog zou het niet kunnen vanwege de temperatuur. Een maandag duurt 2 aardse weken en dan loopt de temperatuur op tot boven de 100 graden en in de maannacht, ook 2 weken, wordt het -160 graden of nog lager. Het kan dus niet. Wat je nodig zou hebben zijn dus toch koepels of grotten die de temperatuur en het licht zouden moeten reguleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maandag, dinsdag, woensdag, donderdag,vr...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daniebal: LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoebedoelu?
Het zou wel mogelijk zijn om in een kunstmatige biosfeer planten en bomen te laten groeien . waarschijnlijk is er dan nog hulp nodig van wetenschappers om een aantal problemen op te vangen zoals bestuiving , bemesting , aantrekkingskracht, kunstlicht misschien. In feite wanneer de Aarde wordt geïmiteerd is dat in principe overal mogelijk .
In het ISS heeft men al enkele proeven gedaan...soms met bizarre resultaten (merkwaardige bonen en bananenkammen).
Op de Maan zelf is er geen mogelijkheid om bomen te planten:-de Maan is te klein om een atmosfeer vast te houden (geen koolstofdioxide) , de temperaturen schommelen met 250°C per dag , De Zon wordt niet gefilterd ,er is geen humuslaag , er is geen neerslag en het water is in vaste vorm , geen insecten voor afbraak of verstuiving.
Op Mars zou op lange termijn misschien wel die mogelijkheid bestaan omdat enkele vereiste criteria wel aanwezig zijn.
Maar aanvankelijk zou ook daar alles in een gesloten biosfeer moeten opgestart worden.