Heb je ook een lichtbarriere net zoals je een geluidsbarriere hebt en wat gebeurt er dan als je deze passeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De lichtbarriere bestaat. Net zoals de geluidsbarriere gelijk is aan de snelheid van het geluid, is de lichtbarriere gelijk aan de snelheid van het licht (normaal gesproken de lichtsnelheid genoemd).

De geluidsbarriere kunnen we doorbreken. We gaan dan sneller dan het geluid. Het resultaat is een supersonische knal.

De lichtsnelheid, in de zin van de lichtsnelheid in vacuum, kunnen we niet doorbreken. Althans, dat zegt de theorie. Ook alle experimenten die we hebben gedaan (deels met gewone voorwerpen, maar vooral met subatomaire deeltjes omdat we die makkelijker zulke hoge snelheden kunnen geven) wijzen erop dat we niet sneller kunnen gaan dan "de" lichtsnelheid.

Het probleem is namelijk dat voorwerpen, naarmate ze sneller gaan, steeds zwaarder worden. Bij de lichtsnelheid wordt hun massa oneindig - en kun je ze dus niet meer verder versnellen, want daarvoor zou je oneindig veel energie nodig hebben.

Toch kunnen we (nou ja, subatomaire deeltjes) sneller dan het licht. Dat kan wanneer het licht langzamer gaat dan "de" lichtsnelheid, dus langzamer dan 300 duizend km per seconde.

In water gaat licht ongeveer 200 duizend km per seconde. Een deeltje kan best met, bijvoorbeeld, 250 duizend km per seconde bewegen. Dat is wel heel snel, maar langzamer dan "de" lichtsnelheid.

In dat water gaat het deeltje echter sneller dan het licht - omdat licht in water langzamer gaat.

Het resultaat is vergelijkbaar met de supersonische knal bij het doorbreken van de lichtbarriere. Maar omdat het hier om subatomaire deeltjes gaat en niet om een groot voorwerp, zien we een heleboel "superluminale flitsen" bij elkaar. Dat effect wordt Tsjerenkovstraling (of Cherenkovstraling) genoemd. Het is zichtbaar als een blauwige gloed in het water.

Zie onderstaande Wikipedia-artikelen voor een beschrijving van het Tsjerenkov-effect.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer wat geleerd. Hele duidelijke uitleg Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de lichtsnelheid loopt terug dus dat maakt alles weer gecompliceerd
Cryofiel
13 jaar geleden
Het moeilijke is dat het licht zich niet voortplant met dat wat wij normaal gesproken "de" lichtsnelheid noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar dan nog loopt de lichtsnelheid langzaam terug iets wat wetenschappers niet kunnen verklaren op dit moment
Cryofiel
13 jaar geleden
Bron? Bij mijn weten is dit speculatie. Er wordt wel onderzocht OF dit zo is, maar we kunnen nog niet stellen DAT het zo is. Hetzelfde geldt voor de andere fundamentele natuurconstanten. Ook daarvan wordt onderzocht OF ze wel zo constant zijn als we nu denken. En zelfs of ze elders in het heelal wel dezelfde waarde hebben als hier. Maar voor al die constanten geldt hetzelfde als voor de lichtsnelheid c: het is nog veel te vroeg om al te kunnen stellen DAT ze veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow cryo, weer + weet je dit soort dingen al op het moment dat de vraag komt of ga je het uitzoeken?

Andere antwoorden (4)

Die bestaat niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is de lichtsnelheid. Die is 300 duizend km per seconde. Sneller dan het licht gaan is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@peppie nou volgens mij als men het kan is reizen door een wormgat sneller dan licht want je kom dan in een paar seconde een andere dimensie binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het überhaupt kan, moet nog maar bewezen worden. Maar als het zou kunnen, staat het gelijk aan een andere route nemen, met dus een andere afstand dan die je oorspronkelijk zou reizen. Je kan dan dus niet langer de oude afstand delen door de nieuwe reistijd en dan zeggen dat je sneller dan het licht bent gegaan.
Die bestaat en wordt het Tsjerenkov-effect genoemd.
Dit slaat op de elektromagnetische straling die een geladen deeltje afgeeft wanneer dit zich door een medium voortplant met een snelheid groter dan de fasesnelheid van het licht in dat medium..
Als licht zich door een materie moet voortplanten neemt de snelheid af. Daardoor komt er bij bovenstaande een schokgolf van licht vrij, want de lichtbarriere wordt doorbroken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt die dus niet zelf passeren, helaas ;). Alleen kleine, geladen deeltjes, zoals electronen of heliumkernen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bent me net voor! Ik was nog aan het typen... Plusje voor jou.