Het verschil is dat de magnetosfeer wordt veroorzaakt door het magnetisch veld (van de aarde/planeet).
Een magnetosfeer is het gebied rond een hemellichaam binnen de invloedssfeer van het (aard)magnetisch veld veroorzaakt door het hemellichaam (aarde) zelf.
Het leven op Aarde wordt door het aardmagnetisch veld beschermd tegen de straling van de Zon en tegen kosmische straling.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Aarde is, net als de planeten Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus, omgeven door een magnetosfeer.

Toegevoegd na 11 minuten:
De magnetosfeer van de Aarde word ook beinvloed door de stromen van geladen deeltjes die met onregelmatige tussentijden van de Zon komen. Het magneetveld van de Aarde zelf wordt daar evenwel niet door beinvloed, dat is meer het gevolg van inwendige bewegingen van geladen vloeistoffen in de Aarde zelf.

Toegevoegd na 22 minuten:
De vorm van de magnetosfeer in de ruimte wordt bepaald door het aardmagnetisch veld en de zonnewind.

Het aardmagnetisch veld buigt geladen deeltjes uit de zonnewind en kosmische straling af. Het deel van de atmosfeer waar dit gebeurt, heet de magnetosfeer.

De buitenkant van de magnetosfeer (de zogenaamde bow shock) bevindt zich aan de naar de Zon gerichte zijde van de Aarde op een afstand van ongeveer dertien maal de aardstraal van de Aarde.