Hoe komt het dat een zwart gat in de ruimte gas uit spuit maar licht er niet van kan ontsnappen?

Een zwart gat waarbij de zwaartekracht zo groot is dat licht niet eens kan ontsnappen toch gas eruit wordt gespuit. Kan dit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het gas komt niet *uit* het zwarte gat; het komt uit de *omgeving* van het zwarte gat.

Wat er gebeurt is dat het zwarte gat materie aanzuigt. Soms hele sterren en planeten, soms gaswolken en interstellaire atomen.

Alles wat wordt aangezogen, verzamelt zich in een schijf rond het zwarte gat. Dat is de zogenaamde accretieschijf.

De dynamiek van dat rondwervelende gas in die accretieschijf is zodanig, dat er aan de beide polen van het zwarte gat een deel van dat gas met gigantische snelheden naar buiten wordt geschoten.

Toegevoegd na 1 minuut:

Dus de meeste materie wordt, na ettelijke rondjes in de accretieschijf, opgeslokt door het zwarte gat. Een klein deel van de materie wordt, na ettelijke rondjes in de accretieschijf, aan de polen weggespuwd. Die materie is dus nooit opgeslokt geweest.

Wat jij noemt: dat zelfs licht niet kan ontsnappen, geldt alleen *in* het zwarte gat. Van *net buiten* het zwarte gat kan licht nog wel ontsnappen - en materie dus ook.
Cryofiel
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Hoewel de Hawking Radiation nog niet is aangetroffen, is de theorie toch nog niet weerlegd (en plausibel).
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct. Die theorie beschrijft het "verdampen" van een zwart gat - en dus het verliezen van massa door het zwarte gat. Echter: dat verschijnsel is onafhankelijk van deze vraag. De vraagstelling en het antwoord worden er niet door beïnvloed. Ik zou hooguit het antwoord kunnen uitbreiden met dit gerelateerde onderwerp. Realiseer je, dat ook via het proces van de Hawking-straling geen materie ontsnapt uit het zwarte gat - hoewel het zwarte gat wel massa verliest. De verloren massa ontstaat namelijk net *buiten* het zwarte gat! Daar komt bij dat de verloren massa nooit gelijk is aan dat wat er in het zwarte gat is gevallen. Ik bedoel, je kunt een zwart gat maken van 10^veel elementaire deeltjes - als het uiteindelijk verdampt, krijg je NIET diezelfde 10^veel elementaire deeltjes terug.
rose
13 jaar geleden
Maar dat het gas niet uit het zwarte gat spuit is evident...
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het verliezen van massa door Hawkingstraling kun je zien als kwantumvacuümfluctuaties (onthouden voor scrabble) die een deeltje-antideeltjekoppel vormen in de buurt van de event horizon. Een van de deeltjes valt in het zwarte gat, terwijl de andere ontsnapt. Om er voor te zorgen dat de totale energie gelijk blijft moet het deeltje dat in het zwarte gat valt een negatieve energie hebben, gezien van een waarnemer op een afstand. Dit zorgt er dus voor dat het zwarte gat massa verliest en dat het lijkt voor de waarnemer alsof het zwarte gat iets heeft afgestoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ overigens voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose: Voor als je je een keer verveeld.
http://www.youtube.com/watch?v=S6srN4idq1E
Cryofiel
13 jaar geleden
Of deze opname. Bij CERN is iets misgegaan, en er is een zwart gat ontstaan. Dat zwarte gat is naar de bodem van een meer gevallen. Kijk hier wat er dan gebeurt: http://www.youtube.com/watch?v=zpvkgHPLeHE Laten we hopen dat Hawking gelijk heeft, en dat het zwarte gat snel verdampt. ;-)
rose
13 jaar geleden
@PV: Ergens komt het op mij neerbuigend over. En ik heb nog niet eens gekeken wat er achter de link zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: Had je deze webcam al gezien?
http://www.easyout.co.uk/webcam-cern/ @rose:Neerbuigend!?! Waarom dat nou weer? Vanwege "Voor als je je een keer verveelt"?? Het is een 10 minuten durend filmpje over Hawking radiation. Die het op een andere manier uitlegt dan Cryo en ik dat deden. Ik dacht dat je dat wel intressant vond, omdat je ook in zijn boeken/werk hebt ingelezen. Teminste dat haal ik uit: "Als ik Stephen Hawking goed heb begrepen ontsnapt er toch wel eens wat aan een zwart gat…." en "Theoretisch kan het hele zwarte gat verdampen, dan ontsnapt in essentie toch ook het atoom?" en "Ik bestrijd overigens niet jullie verhaal, ik wil alleen een aanvulling geven. Of toch bestrijden, namelijk dat er NIETS uit een zwart gat ontsnapt." en "Hoewel de Hawking Radiation nog niet is aangetroffen, is de theorie toch nog niet weerlegd (en plausibel)." Waarom moet het dan neerbuigend zijn? Je kunt het ook als informatief beschouwen, zoals ik het bedoelt had.
rose
13 jaar geleden
@Bastanovum: 'Ook ik kan Cryo’s uitdrukking zeker NIET als neerbuigend zien' Dat ging over de opmerking van Pieter. Voor de rest begrijp ik niet goed waar je tegen ageert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap iets nog steeds niet, als een voorwerp om een ander voorwerp rond draait dan zou het toch eruit geslingerd worden via de zijkant toch niet naar boven of onder? In dit geval ontsnapt het gas via de boven en onder kant.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe het komt dat het gas alleen via de boven- en onderkant ontsnapt, wordt nog niet goed begrepen. Hier wordt nog veel studie naar gedaan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar wordt inderdaad aan gedacht. Maar ook daarmee kunnen we nog niet verklaren *hoe* het dan zou moeten komen dat die jets op deze manier ontstaan. Maar je hebt wel gelijk, dit is de richting waarin het meeste onderzoek wordt gedaan.

Andere antwoorden (4)

Niets kan ook uit een zwart gat ontsnappen. Het gas bevindt zich niet IN een zwart gat. Het gas ontsnapt uit de accretie schijf die buiten de event horizon ligt, niet er binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gebeurt dan ook niet. Er treedt wel aan ander verschijnsel op. De Engelse natuurkundige Stephen Hawking toonde in 1974 theoretisch aan dat zwarte gaten langzaam moeten verdampen. Volgens de onzekerheidswetten in de kwantumwereld ontstaan op de waarnemingshorizon (de rand van het zwarte gat zeg maar) voortdurend paren deeltjes en antideeltjes. Normaal slokken deze deeltjes elkaar bijna onmiddellijk weer op (annihilatie) zodat het energie effect weer nul is.

Bij een zwart gat gebeurt het echter soms dat een deeltje in het zwarte gat valt en dat het andere ontsnapt in de ruimte. Met andere woorden: er komt straling uit. Dit wordt ook wel ‘Hawkingstraling’ genoemd. De energie hiervoor wordt onttrokken aan het zwarte gat. Dit wordt iets kleiner. Hoe kleiner het zwarte gat hoe sneller dit zal gaan. Na een tijd kan zo een zwart gat helemaal ‘verdampen’.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stephen Hawking trekt zijn bewering in dat zwarte gaten alles vernietigen dat erin valt. Er kan wel degelijk informatie uit ontsnappen, stelt hij nu. Daarmee lijkt hij de hardnekkige informatieparadox van zwarte gaten te hebben opgelost. Wel verliest hij er een weddenschap mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de grens van de ontsnappingsnelheid wordt veel energie en gas uitgestoten, een deel valt naar binnen en zien we nooit meer terug , een ander deel , voornamelijk Rontgen- en Gammastraling en deeltjes met een zeer hoge snelheid, gemakshalve gassen genoemd, weet nog net te ontsnappen.
Omdat die ontsnappingsnelheid bijna die van het licht is, gaan deze producten met een rotgang zo snel mogelijk van het accerievlak weg en kunnen beams geven die vele
lichtjaren nog steeds gebundeld zijn, de divergentie is dan dus gering, dat zal samenhangen met het feit dat de snelheid van de deeltjes in een nauwe tolerantie hetzelfde is en ofschoon niet coherent, er toch weinig extinctie (uitdoving) plaatsvindt.
Kijk maar eens naar de zeer illustrerende foto's die CRYOFIEL geplaatst heeft.