ze zeggen dat als je water een tijdje laat staan er vanzelf algen in komen, zaten die al in het water?

heeel heeeeel lang geleden zijn er allemaal enorme blokken ijs uit de ruimte op de aarde ingeslagen, zat er in dat ijs ook al algen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee en nee, anders had je buiten aards leven ontdekt.

Het beste antwoord

Als je water in een open potje laat staan, komen er inderdaad algen in. Die waaien jouw potje in, via sporen die in de lucht zweven.

Als je water neemt dat niet heel goed gezuiverd is, is het mogelijk dat er vanaf het begin al algen, of algensporen, in het water zaten. Dan hoeft er zelfs niets in jouw potje te waaien om toch algengroei te krijgen.

Overigens kunnen die algen alleen in jouw potje water groeien als dat water voedingsstoffen bevat. Met gedestilleerd water zal het dus niet lukken, want dat bevat geen voedingsstoffen.

Ook bij algenvrij (en algensporenvrij) water dat je in een algenvrij afgesloten potje doet, zullen er niet spontaan algen ontstaan.

--

Dat ijs dat op de jonge aarde neersloeg, bevatte - voor zover wij weten - geen algen of sporen van algen. Het was steriel water. Wel zaten er al bouwstenen van leven in al die "vuile sneeuwballen" (want dat waren het eigenlijk) die op de aarde insloegen.

Hoe daaruit het eerste leven is ontstaan, is nog onbekend. We hebben wel enkele vermoedens, maar de precieze toedracht kennen we niet. We kunnen dus niet zeggen hoe de overgang van bouwstenen van leven, via de eerste superprimitieve cel-achtige structuren, via eencelligen, naar algen is gegaan.
Cryofiel