Steelpannetje, kleine beer, grote beer? Waar dan?

Als mensen zeggen: kijk, daar is de grote beer/kleine beer/ steelpannetje, dan zie ik het niet. Waar kan ik deze hemellichamen precies aan herkennen? Ik wil ze graag zien:P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K
Cryofiel
12 jaar geleden
Zie je überhaupt wel redelijk wat sterren? Of zie je er maar zes of zeven? Sommige mensen zijn nachtblind. Die zien geen sterren, of ze zien alleen de allerhelderste sterren. Daarnaast hebben vrouwen gemiddeld gesproken een veel slechter nachtzicht dan mannen. Als jij dus nauwelijks sterren ziet, kan het aan deze oorzaken liggen. Pas als je *wel* een heleboel sterren ziet (minstens 50 of zo), kun je gaan proberen de Grote Beer en de Kleine Beer te herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ga eens langs bij een sterrenwacht in de buurt, die organiseren regelmatig kijkdagen waarop mensen je ook helpen hiermee, dat is echt leuk!

Het beste antwoord

Kijk naar het noorden, daar staat de poolster. Deze ster zit in het puntje van de staart van de kleine beer (zie afbeelding).
Kijk vanaf deze ster links naar beneden, daar zie je het einde van het steelpannetje....(gedeelte van de grote beer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De grote beer en de kleine beer zijn allebei steelpannetjes. De kleine beer is een steelpannetje op de kop.

Kijk eens op http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/29317-sterrenbeelden-aan-de-hemel-grote-beer-kleine-beer-draak.html
dan kun je ze herkennen en misschien ook zelf vinden.

En als iemand tegen je zegt dat hij of zij de grote beer ziet, kan je toch ook vragen waar dan en hoe hij er uit ziet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet naar het (noord) westen kijken daar tref je hem aan als je de link volgt die reeds gegeven is zie je hoe de grote beer er bijv. uitziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop eens een goed boekje over de sterren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die op Goeie Vraag zit verwacht hier een correct antwoord, het enige wat u doet is deze persoon naar de winkel om geld uit te geven. Uw antwoord is dus een absolute dooddoener, daarmee kunt u elke Goeie Vraag-steller naar de boekhandel verwijzen. Ik geef zelden een min maar hier kan ik het niet laten om op het omgekeerde duimpje te drukken.