Waarom is volgens de wetenschap water essentieel voor buitenaards leven en waarom zou er geen leven mogelijk zijn op zeer hete planeten?

Ik kan me voorstellen dat er wezens leven op planeten waar men bij 580 graden Celcius de verwarming wat opdraait omdat men het te koud vindt. En vanwaar de arrogantie dat de aanwezigheid van water een voorwaarde is voor buitenaards leven? Wellicht geldt dat voor levende wezens naar onze begrippen. Maar als er voor elke zandkorrel op aarde 1 miljoen sterren of planeten in het heelal bestaan, wie durft dan bovenstaande stelling nog te beweren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je geeft het zelf al aan - men gaat uit van leven zoals wij het kennen.

De voordelen van leven zoals wij het kennen, zijn dat het zich noodzakelijkerwijs bevind op planeten waar wijzelf zouden kunnen leven, en waar we zelf dus zouden kunnen onderzoeken. En dat we het makkelijker als dusdanig zouden her- en erkennen, omdat het tenminste een beetje lijkt op wat men gewend is. Bovendien zouden we ons makkelijker een voorstelling kunnen doen van hoe het ontstaan zou zijn, en hoe het zich ontwikkeld heeft. Men weet ook wat het doet en hoe het werkt, zodat men beter in staat is om de sporen van ons soort leven te herkennen.

Echter, de extremofielen op onze planeet zijn een indicatie dat het leven lang niet zulke "ideale" omstandigheden nodig heeft. Op Aarde zitten ééncelligen in gebieden die zo zuur of basisch zijn dat je er niet goed van zou worden. Zo heet dat je je voedsel er kunt koken door het er een halve minuut neer te leggen. Deze planeet is werkelijk doordrongen van leven, waardoor je eigenlijk zou moeten verwachten dat de omstandigheden van minder belang zijn.

Echter, het belangrijkste is te ontdekken welke omstandigheden geschikt zijn voor het ontstaan van leven, en je zou dan naar planeten moeten zoeken waar dit het geval is (of is geweest). Als het leven er eenmaal is, kan het zich prima aanpassen aan de meest extreme omstandigheden, maar dan moet het wel de kans krijgen. Gelukkig wordt er ook hier veel gericht onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat water een aantal specifieke chemische eigenschappen heeft.

Hoewel je het over andere planeten en andere zonnestelsels hebt, gelden nog steeds dezelfde natuurkundige & chemische wetten. Uranium zal nog steeds instabiel zijn. En ijzer zal onder invloed van zuurstof roesten. Dat verandert niet. Tevens zijn er maar een beperkt aantal stoffen te vormen met de bouwstenen van atomen. Dus tenzij er op de planeten compleet andere fundamentele bouwstenen en processen lopen, kan je verwachten dat dezelfde chemische verbindinge grofweg zullen bestaan.

Dan is Water een van de meest logische bouwstoffen voor transport van allerlei elementen ed. Dat heeft niets met arrogantie temaken, maar met begrip van de chenie & fysica van alles om ons heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we dat meten volgens onze aardse maatstaven.
Ik kan me goed voorstellen,dat er andere zonnestelsels of zelfs universa zijn,waar water het grootse gif is,dat er bestaat en leven op heel andere voorwaarden kan plaatsvinden,zelfs zo extreem,dat wij het niet als leven zouden (h)erkennen!