Is de zon altijd op dezelfde afstand van de aarde? Zo neen, wanneer het verst en wanneer het meest dichtbij?

Dat de maan niet steeds op dezelfde afstand staat van de aarde, hebben we laatst gezien, want toen was de maan voor het menselijk oog extra groot. Maar hoe staat het met de zon t.o.v. de aarde?

9 jaar geleden
3.8K
Reddie
9 jaar geleden
Dat verschil in grootte komt niet door het verschil in afstand.
Daarvoor zijn de verschillen te klein.
De schijnbare verschillen zijn veel groter. Onder andere hoe hoog de maan aan de hemel staat heeft een grote invloed.
corzijlstra
9 jaar geleden
De schuine stand en de draaiing van de aardbol spelen een rol. Maar de afstand zon - aarde speelt ook een rol. En over de laatste rol gaat het hier, hoe klein die rol ook is.

Antwoorden (2)

De aarde heeft ook een klein verschil in afstand
Afstand tot Zon gemiddeld 1,496×10^8 km
Aphelium 1,5210×10^8 km, langste afstand, rond 3 januari
Perihelium 1,4709×10^8 km, kortste afstand, rond 4 juli

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_(planeet)

Toegevoegd na 2 uur:
Excuus, heb datums omgedraaid.
Moet zijn:
Aphelium 1,5210×10^8 km, langste afstand, rond 4 juli
Perihelium 1,4709×10^8 km, kortste afstand, rond 3 januari
Thecis
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Is dat ieder jaar zo? Dus als het noordelijk halfrond een kopie was van het zuidelijk halfrond, dan zou het in de zomer op het noordelijk halfrond warmer zijn dan in de zomer op het zuidelijk halfrond, terwijl het in de winter op het zuidelijk halfrond warmer is dan in de winter op het noordelijk halfrond.
Thecis
9 jaar geleden
Dat is ieder jaar zo ja. Er kunnen lichte verschillen zijn per omwenteling, maar rond 3 januari zijn we het verst weg. En het klopt dus ook dat de zomers op het noordelijk halfrond (NH) gemiddeld iets warmer zouden moeten zijn dan op het zuidelijk halfrond (ZH), puur vanwege het verschil in afstand tot de zon. Ik heb geen gemiddeldes over de temperaturen van zomer op NH en ZH. Maar als ik alleen al naar de topografie kijk (veel meer water op ZH) zouden de gemiddelde temperaturen wat lager moeten liggen. Let wel op dat je het dan moet hebben over gemiddeldes. In de woestijn van Australie zou het best wel eens warmer kunnen worden dan in de Sahara (weet ook dat dus niet precies), maar dat zouden dan uitzonderingen moeten zijn. Maar als het ZH een exacte kopie van zijn van het NH, dan zouden de zomers dus iets koeler zijn op het ZH.
corzijlstra
9 jaar geleden
Fremar's antwoord is het tegenovergestelde t.o.v. het antwoord van Thecis. Ik geloof eerder, dat Fremar's antwoord de juiste is. Ik denk, dat in onze winter de zon dichter bij de aarde staat dan in onze zomer. In dat geval is het gestelde in mijn vorige reactie onjuist. Dan zou het op het zuidelijk halfrond gemiddeld warmer moeten zijn dan op het noordelijk halfrond over het hele jaar gerekend. Echter, er speelt volgens mij ook nog een andere hiermee samenhangende omstandigheid een rol. De zon schijnt langer boven het noordelijk halfrond dan boven het zuidelijk halfrond. Dus dan zou het op het noordelijk halfrond over het gehele jaar genomen even warm moeten zijn dan op het zuidelijk halfrond. Gelet op het laatste lijkt mij Fremar's antwoord het juiste antwoord.
Verder heeft Thecis m.i. wel duidelijk gemaakt, dat het ieder jaar hetzelfde is.
Thecis
9 jaar geleden
Excuus, heb datums omgedraaid.
Moet zijn:
Aphelium 1,5210×10^8 km, langste afstand, rond 4 juli
Perihelium 1,4709×10^8 km, kortste afstand, rond 3 januari
De afstand tussen de aarde en de zon is niet altijd hetzelfde. Dat komt doordat de baan van de aarde geen
mooie cirkel is. De cirkel is een beetje uitgerekt. Zo'n uitgerekte cirkel noemen we een ellips.

In de winter staat de aarde het dichtst bij de zon. Het punt waar de aarde dan staat noemen we het perihelium (peri betekent dichtbij, en helios betekent zon). Het perihelium is dus het punt in de baan van een planeet waar de afstand tot de zon het kleinst is. Het tegen-overgestelde punt heet het aphelium (apo betekent veraf).

Het aphelium is het punt waar de afstand tot de zon dus het grootst is.Dat de aarde juist in de winter het dichtst bij de zon staat verbaast je misschien. Toch is het echt waar. Maar de seizoenen ontstaan ook niet doordat de afstand aarde - zon niet altijd hetzelfde is. Zóveel scheelt dat ook niet. Nee, de seizoenen ontstaan door de schuine stand van de aardas, weet je nog wel?

Als de aarde in het perihelium staat bedraagt de afstand tot de zon 147,1 miljoen kilometer (kleinste afstand). In
het aphelium is de afstand 152,1 miljoen kilometer (grootste afstand).
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Zie de reacties op het antwoord van Thecis.
corzijlstra
9 jaar geleden
Dat de aarde in de winter het dichtst bij de zon staat, verbaast mij niets. Dan is het hier winter en Nieuw Zeeland zomer. Dat maakt voor de afstand zon - aarde niets uit. Bij een eerdere vraag in Goeievraag heb ik mij afgevraagd, waarom de zon langer boven het noordelijk halfrond schijnt (van 21 maart tot 23 september) dan op het zuidelijk halfrond (van 23 september tot 21 maart). Dat zou gecompenseerd worden door een wat dichterbij staande zon in de zomer op het zuidelijk halfrond. Dat zou nauw samenhangen met de ellips. Ik vraag mij ook af, of er van jaar tot jaar ook verschillen zijn, misschien door andere omstandigheden dan door die ellips, bijvoorbeeld door verschillen in aantrekkingskracht tussen zon en aarde.
WimNobel
9 jaar geleden
Ja Cor, er zijn nog andere effecten die niet door de ellips veroorzaakt worden. Ik denk dan in de eerste plaats aan de elfjarige zonnecyclus. In een jaar met veel zonnevlekken is de zon koeler.