Hoe heet de ster die in oktober-november aan de hemel bijzonder goed zichtbaar is?

Sommige sterren zie je meteen; het lijkt of ze groter zijn en anders stralen. De laatste week springt er een in het oog; ik denk zelf dat ze tegenover de maan staat. Wie weet de naam van die ster. Ook viel me op dat de maan zo hoog staat is dat typisch voor de wintermaanden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat de Maan hoog staat is niet typisch voor Wintermaanden.
Dat heeft niks met Winter of Zomer te maken . Maar wat wel waar is : De hoek die De Maan met schuine Aardas maakt is in de Winter wel anders ...zodat de kans groter is dat de Maan hoger staat. (Maar kan ook in andere seizoenen)
Oktober en November:
De ster die nu heel erg opvalt , vrij laag aan de horizon en onder de Maan (op dit moment in het Zuid Oosten ) is Sirius (met een magnitude van -1.47 (heel helder).
Nog helderder is de planeet Jupiter , met een magnitude van - 2,77 het helderste aan de hemel na de Maan. Jupiter verdwijnt echter deze dagen onder d horizon in het Westen omstreeks 3 uur zomertijd. Dus niet gans de nacht te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de poolster
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je geen ster ziet maar een planeet: Jupiter.

"Jupiter : De planeet Jupiter is de gehele avond en nacht zichtbaar. Enige tijd na zonsondergang vinden we de heldere planeet aan de oostelijke hemel."
http://www.jcvandermeulen.org/index.html?pagina=planeten

Ook een mooie site: http://www.allesoversterrenkunde.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?db=hemelverschijnselen

Over de 'hoogte' van de maan in de winter, vind je hier een uitleg: http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=13&thread_uid=27829
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het is nu Jupiter time. Ook op het internet.
Ik denk zelf dat je de planeet Venus bedoeld. Die zie je eigenlijk niet meer als stip maar als een klein rondje. Maar inderdaad is een verwijzing van iemand naar de site die meer verteld over de sterren en planeten een goed plan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Venus zie je nu niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
Je kan het allemaal bekijken op deze sterrekaart. Even inschrijven (gratis)