Het ijkt erop, dat Gliese 370b theoretisch de meeste kans maakt op leven, vergelijkbaar met dat op aarde. Het blijft allemaal theorie, want elk lichtjaar afstand is wel een heel onmenselijke afstand waarover we ons beter niet druk moeten maken dat ookt te overbruggen.
Toen exoplaneet Kepler-69c werd ontdekt in april 2013, dachten astronomen dat het hemellichaam een erg goede kandidaat was om buitenaards leven te bevatten. Kepler-69c draait om de ster Kepler-69, op een slordige 2,43 lichtjaar van de aarde. De diameter van de exoplaneet is 1,7 keer groter dan deze van onze aardbol. Een jaar op Kepler-69c duurt 242 aardse dagen. Allemaal geen probleem, tot de wetenschappers meer te weten kwamen over de temperatuur op het oppervlak. Die zou oplopen tot 275 graden Celsius, uiteraard veel te warm om ons comfortabel bij te voelen. Volgens de laatste waarnemingen blijkt Kepler-69c meer weg te hebben van Venus dan van onze aarde. En Venus, met haar op hol geslagen broeikaseffect, is niet bepaald een planeet waar spontaan leven kan ontstaan…
Kepler-62e is een buurplaneet van Kepler-62f en behoort dus tot het ‘zonnestelsel’ van ster Kepler-62. Nummer 62e staat wel dichter bij haar ster dan nummer 62f. Op Kepler-62e duurt een jaar welgeteld 122 aardse dagen. De straal van deze exoplaneet is 1,6 keer groter dan deze van onze wereldbol. Net als haar buurplaneet bevindt Kepler-62e zich in de ‘bewoonbare’ zone om haar ster. In theorie zou er leven kunnen voorkomen dat vergelijkbaar is met het leven op aarde. Waarschijnlijk is het een warme planeet, met veel water en wolken aan de hemel. Lijkt mooi, maar voorlopig in elk geval nog ‘buiten bereik’ voor de mensheid.
Deze exoplaneet staat ook wel bekend als Gliese 370b. Je kunt haar vinden in het sterrenbeeld Zeilen, ca. 36 lichtjaar van ons verwijderd. De exoplaneet cirkelt in 54 dagen om haar ster Gliese 370. Net als bij onze maan is HD 85512 b steeds met dezelfde zijde naar haar ster gericht. De exoplaneet is 3,6 keer groter dan de aarde, maar de zwaartekracht bedraagt slechts 1,4 keer de aardse zwaartekracht. De temperatuur loopt er op tot een heel comfortabele 25°C. Een heel goede kanshebber voor het ontstaan van leven. Wie weet, ooit in een verre toekomst, gaan we wonen op HD 85512b….