Hoeveel precessies heeft (aan onderhevig) de aarde nou eigenlijk?

Ik dacht er tot nu toe twee te tellen: de verschuiving van de aardas en de verandering van het perihelium. Of is dit uiteindelijk dezelfde en/of zijn er nog meer?

10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er is inderdaad sprake van precessie van de aardas en precessie van de lange as van de aardbaan. Dat laatste komt op hetzelfde neer als precessie van het perihelium.
Als astronomen het over "de precessie" hebben, dan bedoelen ze meestal de precessie van de aardas. Die heeft een periode van 25.772 jaar.
De precessie van de aardbaan is minder bekend. Deze kan gegeven worden als de periode waarin de richting van de lange as van de (elliptische) aardbaan terugkeert naar dezelfde stand ten opzichte van de vaste sterren. Deze periode bedraagt ongeveer 112.000 jaar.
Er is nog een derde begrip precessie, dat vooral door klimatologen gebruikt wordt. Dit is echter geen onafhankelijk verschijnsel, maar volgt uit de twee eerdergenoemde.
Het is namelijk zo, dat de seizoenen zowel beïnvloed worden door de precessie van de aardas als door die van de aardbaan. In onze tijd valt de doorgang door het perihelium op 3 januari. Dat is dus wanneer het op het Noordelijk halfrond winter is. Dus de periode dat de aardas van de zon is afgekeerd valt bijna samen met de dischtste nadering tot de zon. Op het zuidelijk halfrond is het net omgekeerd: wanneer de aardas van de zon is afgekeerd is die ook het verst verwijderd. Het gevolg is dat de seizoenen op het zuidelijk halfrond extremer zijn dan op het noordelijk halfrond.
Dat blijft echter niet zo. De datum van het begin van de winter (of een ander seizoen) verandert niet, omdat onze kalender zo gedefinieerd is. Maar om uit te rekenen wanneer de doorgang door het perihelium valt, moet je met allebei de precessies rekening houden. Je kunt de periode van de klimatologische precessie uitrekenen door de precessies reciprook op te tellen. Je vindt dan 1/(1/25772 + 1/112000) = 20.950 jaar. Vandaar de klimatologen zeggen dat de precessie een periode heeft van ongeveer 21.000 jaar, terwijl astronomen zullen volhouden dat de periode ongeveer 26.000 jaar is. Over 10.000 jaar zal de periheliumdoorgang rond het begin van de zomer vallen. En zullen de seizoenen op het noordelijk halfrond extremer zijn dan op het zuidelijk halfrond.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord @ WimNobel!

Andere antwoorden (1)

Er is maar een precessie, maar er zijn ook nutaties, kleine wobbeltjes, zoals een trillende tol die heeft. Precessie van de aarde komt door het koppel dat de getijdenkracht levert en heeft een periode van 26000 jaar, na een mensenleven (72 jaar) is de aardas een graad verder van de poolster. Nutatie is een kleine wobbel van de aardas op en neer, die voornamelijk wordt veroorzaakt door de draaiing van de ellips van de maanbaan. Dit kun je meten doordat de maan het vlak waarin we de zon en de meeste planeten meten af en toe kruist, maar steeds op verschillende plekken ten opzichte van de sterren. Na 18.6 jaar is dat weer op dezelfde plek aan de sterrenhemel.( Deze precessie van de maanbaan wordt veroorzaakt doordat zon en aarde de maan naar her eclipsvlak dwingen, maar door de omwentelingsbeweging van de maan ontstaat er in plaats daarvan een rotatie van het vlak van de maanbaan. Dit is uiteindelijk hetzelfde als de zwaartekracht van zon en maan die de aarde recht proberen te trekken, maar in plaats daarvan een precessie van de aardas veroorzaken, of de zwaartekracht die een scheefstaande tol naar beneden probeert te trekken, maar in plaats daarvan een rotatie van de tolas veroorzaakt).Dit effect zorgt voor de belangrijkste nutatiecomponent. Andere regelmatige wobbels worden door de planeten veroorzaakt. Er zijn ook onregelmatige wobbels door oceaanstromingen smeltend ijs en gebeurtenissen in het halfvloeibare binnenste van de Aarde. Dit komt wat overeen met de nutatie die je krijgt als een star lichaam draait om een as die niet samenvalt met het zwaartepunt (frisbee me een gewichtje ergens aan de buitenkant. Bij halfvloeibare objecten als de aarde worden dat soort trillingen ook weer snel gedempt.