Wat in gewone ,dus niet licht-, jaren de afstand tot de dichtsbijzijnde ster?

stel een ruimtevaartuig vliegt met een snelheid van 1000 km per uur. hoeveel (aardse) jaren duurt het voordat dat vaartuig de dichtsbijzijnde ster bereikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom wil je zo langzaam vliegen? 1000 km/u is minder dan 1% van de snelheid waarmee de aarde rond de zon draait.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Proxima Centauri is voorts de dichtbijzijnde ster na de zon en staat op 4.22 lichtjaren De omrekening van lichtjaar naar kilometers is reeds gegeven..

Antwoorden (2)

Een lichtjaar is 9460730471581 kilometer. Een jaar is 8766 uur, geen rekening houdend met schrikkeljaren. En de dichtsbijzijnde ster is 4,2 lichtjaar ver. Dat bij elkaar een tijdsduur van circa 4532862 jaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigen is de ontsnappingsnelheid vanuit het zonnestelsel als je vertrekt vanuit de aarbaan circa 40 km/s en aan de rand van het zonnestelsel nog altijd enkele kilometers per seconde. Met 1000km per uur ga je dus eigenlijk helemaal nergens komen.

En een lichtjaar is een afstands maat en een jaar een tijdmaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8766 uur = 365,25 x 24 uur.
... dus wél rekening houdend met schrikkeljaren. Toch?
WimNobel
10 jaar geleden
Inderdaad, mullog heeft rekening gehouden met de schrikkeljaren, maar wel volgens de Juliaanse kalender. En dat is correct, want de officiële definitie van het lichtjaar gaat uit van het Juliaanse jaar van 365,25 dagen en niet van het nauwkeurigere Gregoriaanse jaar van 365,2425, of van het tropische jaar dat die beide kalendersystemen proberen te benaderen. Er staat trouwens wel een cijfertje verkeerd: het moet zijn 9460730472581 kilometer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tjee, kom ik een paar jaar te kort :-)
De dichtstbijzijnde ster is de zon. Die staat op een afstand van iets meer dan 8 lichtminuten. In "gewone" eenheden is dat een kleine 150 miljoen kilometer, hoewel die afstand een beetje varieert met de seizoenen. Als het bij ons zomer is, staat de zon wat verder weg, en als het winter is staat de zon juist wat dichterbij. Dat zorgt ervoor dat de zomer wat langer duurt (van 21 maart tot 21 september zijn 184 dagen) dan de winter (van 21 september tot 21 maart zijn 181 dagen) - maar dit terzijde.

Vlieg je met een snelheid van 1000 km/u (ten opzichte van de zon) in een rechte lijn naar de zon toe, dan duurt de reis iets meer dan 17 jaar.

Je moet dan wel continu afremmen. Als je namelijk begint met een snelheid van 1000 km/u, zal de zwaartekracht van de zon ervoor zorgen dat je snelheid steeds groter wordt. Jij wilt echter een constante snelheid hebben; je zult dus ruim 17 jaar lang moeten remmen om te zorgen dat je snelheid niet toeneemt.

Gedurende het laatste deel van de reis zal je flink opwarmen. Het is de vraag of een gesmolten bol metaal nog 'ruimtevaartuig' mag worden genoemd. Afgezien van deze kleine bijkomstigheid zal de reis dus ruim 17 jaar duren.

Het zal een saaie reis zijn, maar afgezien daarvan: het is te doen!

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
De dichtstbijzijnde ster inderdaad. +
WimNobel
10 jaar geleden
En je zal ook moeten afremmen om de snelheid van de Aarde kwijt te raken. Een ruimteschip dat naar de Zon vertrekt zal normaliter ernaartoe spiraliseren.
Cryofiel
10 jaar geleden
Sterker nog - een ruimteschip dat naar de zon vertrekt, zal de zon niet bereiken. Het zal in een elliptische baan rond de zon terechtkomen, met de aardbaan als verste punt van de ellips.