wanneer is de volgende meteorietinslag?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
erotisi
6 jaar geleden
Eén van de asteroïden die we op dat lijstje aantreffen is 2011 AG5. De asteroïde werd pas vorig jaar ontdekt, maar heeft in diverse media al voor flink wat ophef gezorgd. De observaties wijzen er namelijk op dat deze asteroïde op relatief korte termijn wel eens voor problemen kan gaan zorgen. De asteroïde is ongeveer 140 meter breed en kan tegen het jaar 2040 wel eens een bedreiging voor de aarde gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erotisi, dat gevaar is al weer achterhaald inmiddels, zie https://cneos.jpl.nasa.gov/news/news176.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ieder moment valt er wel iets op aarde Van klein ruimte afval tot echte ( kleine ) restanten meteorieten . Echte grote kunnen ieder moment onverwacht 's ook te voorschrijven komen maar de meeste kan men ver van te voren inschatten .

Antwoorden (3)

Er hebben meerdere inslagen per dag plaats.
Tijdstippen onbekend.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies ! :-)
kierkegaard47
6 jaar geleden
Inderdaad. De meeste zijn trouwens te klein om zelfs ooit de grond te bereiken voor ze in de atmosfeer verdampen. Hoe groter de meteoriet, hoe minder er van zijn en dus hoe lager de kans dat er op een willekeurig moment zo'n meteoriet inslaat. Zie bv. dit eenvoudige grafiekje : http://www.tulane.edu/~sanelson/images/impactrecurrence.gif
erotisi
6 jaar geleden
http://www.space.com/33695-thousands-meteorites-litter-earth-unpredictable-collisions.html
Er valt zo'n 1 ton meteoriet-steen per dag op aarde, en met zo'n 6 miljard meteoriet inslagen per jaar is het meer van hoe laat is de volgende inslag....

Het is astronomie, en geen astrologie....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron is afkomstig van NASA dus ik weet niet waarom die minnen worden gegeven.... oh ik zie het al ik heb 1 ton geschreven terwijl het meer dan 100 ton moet zijn... want een dommerd ben ik!
Jij bedoelt natuurlijk wanneer de eerstvolgende grote meteorietinslag is, zoals degene die voor het uitsterven van de dinosaurussen heeft gezorgd. Daar is geen zinnig antwoord op te geven. Dat weet nl. niemand. Met de nu beschikbare apparatuur weten we dat er geen grote (traceerbare) meteoriet op ramkoers met de aarde ligt. Daarmee is het natuurlijk niet uitgesloten dat het in de verre toekomst ooit gebeurt. In elk geval zou ik me er geen zorgen om maken.