waarom gaan we naar de ruimte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Erna55
7 jaar geleden
"We" gaan niet naar de ruimte. Je vroeg dit al eerder.
http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/vraag/604921/sinds-dacht-eraan-ruimte-gaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk toch?

Het beste antwoord

'We' zijn natuurlijk al in de ruimte, bijv in het ISS (International Space Ship). Hier worden oa proeven gedaan hoe dingen reageren op gewichtsloosheid. Éen van de redenen voor deze proeven is om te onderzoeken in hoeverre eventuele toekomstige ruimtereizen mogelijk zijn.

Waarom men dan naar de ruimte wil (in de zin dan van verder dan ISS) is uit nieuwsgierigheid en het verlangen om kennis op te doen van ons zonnestelsel, net zoals vroeger de zeevaarders gingen varen op zoek naar....nieuw land.

Je kunt natuurlijk denken dat als de aarde niet meer leefbaar is het makkelijk zou zijn als we zo vast al een nieuw adres in de ruimte hebben, zodat we met dat doel naar de ruimte gaan. Het zou dan bijv. interessant zijn te weten of er op andere planeten ook grondstoffen zijn die ons kunnen voorzien van energie etc.

Maar ik denk dat de meeste impuls om naar de ruimte in te gaan toch eerder komt van een nieuwsgierigheid naar kennis en oriëntatie, net zoals iemand die in een groot bos leeft er weleens op uit wil trekken om te kijken wat er eigenlijk buiten zijn bos zich bevind. En natuurlijk is de mogelijkheid in beide gevallen dat je ook nog bijzondere medebewoners (aliens) tegenkomt.

Daarnaast moet je niet vergeten dat er in de natuurkunde heel veel onderzoek wordt gedaan naar dingen waarvan het nut niet zozeer gezien wordt, maar wel de mogelijkheid heeft om nuttig te worden. Immers de ontdekking van licht (elektromagnetisch golven) en de beheersbaarheid daarvan heeft de mens veel opgeleverd, terwijl de ontdekking daarvan geen enkel nut leek te verschaffen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord hier kunnen wij zuper veel mee!
groetjes floris en mees

Andere antwoorden (2)

Erotisi geeft al vele mooie wetenschappelijke doelen aan. Dat is ook het verhaal waar vooral politici mee opscheppen. En het zijn ook oprechte doelen, maar er is een veel minder bovenliggend doel: macht en prestige van een land.

In direkte vorm, bijvoorbeeld door:
- spionage satellieten kan een land al haar vrienden en vijanden in de gaten houden.
- er kunnen wapens vanuit de ruimte (zowel ter aanval, als ter verdediging) afgevuurd worden.
- het simpele feit dat een land het bovenstaande kán werkt intimiderend op landen die die mogelijkheid niet hebben en zich er niet tegen kunnen verdedigen.

Maar ook in een minder indirecte vorm:
- door een technisch uitdagend doel te stellen worden wetenschappers gemotiveerd om naar onverwachte oplossingen te zoeken. Vaak hebben die oplossingen ook toepassingen hier op aarde. Met die kennis en nieuwe technologie kan enorm veel geld verdiend worden. Daarnaast zijn er soms ook zeer interessante militaire toepassingen die uit die technologie voort komen. Dat levert een land weer meer macht op.

Daarnaast is er ook een economische component. Naast al de eerder genoemde technologische verbeteringen waarmee een economie geholpen wordt is een ruimte-programma ook heel duur !

Maar dat is niet erg !

Een groot deel van het geld wat een overheid in zo'n project stopt wordt weer uitgegeven in de eigen economie. Daar krijgen mensen banen door. Dat salaris wordt ook weer uitgegeven waardoor ook weer nieuwe banen ontstaan. Over al die uitgaven van die werknemers wordt weer belasting betaald waardoor de overheid een heel groot deel van de uitgaven indirect ook weer terug krijgt. Dus voor een relatief laag bedrag wordt de economie versterkt door technologische vooruitgang én worden er banen gecreëerd.

Waarom we naar de ruimte gaan ? Het antwoord daarvan is dus afhankelijk van aan wie je de vraag stelt:

De wetenschapper zal 'kennis' en 'nieuwsgierigheid' als reden opgeven.

Maar de wetenschapper heeft over het algemeen geen geld daarvoor.

Het besluit om werkelijk te gáán komt uit de politiek en van een paar grote bedrijven. . Met de mond zullen zij ook 'kennis' en 'nieuwsgierigheid' noemen, maar in hun hart is geld, macht en aanzien de grote drijfveer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
verschillende redenen om het ontstaan van planeten beter te leren begrijpen om het ontstaan van sterren , zwarte gaten ,het heelal ,ons melkwegstelsel en zo veel meer te bestuderen of in het kort: de kennis van de mens