Is het mogelijk om stalen kabels vast te maken aan de aarde en haar uit haar baan te trekken waarom wel of niet?

Is het mogelijk om een kabel stevig aan de aarde vast te maken en uit haar baan te trekken met grote vormen van stuwkrachten? of langzamer om haar as te laten draaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel misschien hebben wij de krachten hiervoor wél. Hoewel er hierboven beschreven is dat het bevestigen van de kabels prachtisch gezien onmogelijkis, in theorie kun je ook wel een soort net om de aarde maken (zoals een vis net waar ze vissen mee vangen) en die om de aarde leggen. Dan heb je een gigantisch net. Het punt waar er een touw aan het net moet worden gelegd zal enorm veel kracht op moeten kunnen, vandaar te betwijfelen of het te realiseren is. plus de bouw is practisch gezien onmogelijk.

Maar als je dan zo'n net hebt gerealiseerd moet je hem nog ergens aanvast maken. Rakketten zijn niet sterk genoeg zegt iedereen. Maar wat nou als we gewoon alle maal rakketten maken en die in een spiraal om de aarde laten draaien (uiteraard wel allemaal op dezelfde punt laten vliegen zodat de krachten gecombineerd worden) Exact met de snelheid van de draaiing van de aarde. Ook moeten ze mooi mee vliegen met de baan om de zon. die rakketen moet je dan zo laten vliegen dat ze steeds proberen verder naar de buiten te gaan. Zo heb je een constante krachtdruk op de aarde. Misschien dat dan naar verloop van een lange tijd de aarde wel een klein beetje meegetrokken wordt.

Theoretisch gezien toch eigenlijk wel onmogelijk te noemen. De bouw is ook niet te realiseren, plus de brandstof van de rakketten die oneindigd moeten zijn (ja, misschien een waterstof motor, vorvolgens het water weer opvangen en opnieuw ontleden naar waterstof aan dehand van zonnepanelen, mocht je genoeg stroom ontvangen van de zonnepalen om dit te doen heb je in principe een onuitputtelijke energie bron, omdat je eigenlijk indirect op zonneenergie rijd/vliegt)

Practisch gezien is het zeker weten onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, ik denk niet dat dit mogelijk is, ik denk dat de enige kracht die groot genoeg is om de aarde uit haar baan te krijgen een botsing met een heeeeele grote meteoriet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat je nooit lukken.
daar is de aarde veel te groot voor.
je kan er wel een hele kabel aan vastmaken maar waarmee wil jij de aarde dan weg trekken. je hebt wel een hele grote raket nodig wil jij de aarde een stukje meenemen.

ik denk echt niet dat dit kan
13 jaar geleden
In theorie kan dat wel, maar er is een grote kans dat de aarde daarna weer terug'schiet' in haar baan, omdat dit allemaal van evenwichten aan elkaar hangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betwijfel of dit kan, hoe wil je de kabels bevestigen aan de aarde terwijl er ontzettend veel kracht voor nodig is om de aarde proberen te verplaatsen.
Wel een leuke vraag overigens.
Als je je fantasie verder de ruimte geeft, kun je de kabels ook tussen twee planeten verbinden en zien wat er dan gebeurd tijdens het draaien van de planeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat in het klein mogelijk lijkt lukt in het groot nog niet; het probleem is dat je niet straffeloos kan opschalen.
Voorbeeld:
Een kat kan met gemak twee meter hoog springen.
Maak die kat zo groot als een olifant en hij kan niet meer springen, in tegendeel hij zakt onmiddellijk door zijn poten. Een olifant heeft niet voor niets van die rechte kolommen van poten, als hij sterk gebogen poten had als een kat dan zakte hij er ook door.
Als je staalkabels maar een naar verhouding klein stukje de ruimte in zouden steken zouden ze breken onder hun eigen gewicht. Raket motoren die groot genoeg zouden zijn zouden ook al tijdens de bouw bezwijken onder hun gewicht.
Ik ben bang dat het niet gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwaartekracht is het probleem niet, die bestaat nauwelijks. \\\\bewijs: neem een spijker en leg die op de grond. mat een heel klein magneetje trek je de spijker al omhoog: de hele aarde heeft minder zwaartekracht dan dat kleine magneetje. Groter probleem is de massa van de kabels en uiteraard de omvang van de operatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maximale krachten die wij op kunnen wekken zijn met waterstofbommen , die hebben dan een explosiekracht vergelijkbaar met 60 megaton TNT (trinitrotolueen).
Dat lijkt veel, zeker gezien het aantal bommen wat we hebben.
De natuurkrachten bij aardbevingen en vulkanen zijn van een heel andere magnitude, flinke aardbevingen hebben equivalente krachten die het totale aantal kernbommen overstijgt.
Dan zit je nog met wat technische probleempjes, de aarde in een VLOEIBARE bol met een heel dun bovenlaagje, als je de aarde ziet als het formaat van een voetbal , is het gestolde laagje WAAROP WIJ LEVEN, zo dik als een blad schrijfpapier.
Dat wordt dus een beetje lastig bevestigen.
We hebben noch de kracht , noch de middelen , nog de mogelijkheden hetgeen je beschrijft zelfs maar in geringe mate uit te voeren.
Geen goed plan dus, we kunnen dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet ,om de aarde te bewegen zou je een raket nodig hebben met meer stuwkracht dan de aarde weegt ,verder moet deze aan een kabel bevestigd worden die zo zwaar is dat hij onder zijn eigen gewicht zou breken waarbij je deze ook nog eens niet zou kunnen bevestigen aan de raket,die niet omhoog zou kunnen komen omdat hij zo groot zou zijn dat hij alle stuwkracht nodig zou hebben om los te komen van de aarde waardoor er geen brandstof overblijft om naderhand nog iets te kunnen betekenen, en al zou de raket zo veel stuwkracht kunnen leveren zou de raket al op het moment van de start de aarde in de andere richting bewegen omdat elke actie een tegengestelde reactie tot gevolg heeft,verder is het erg lastig om een kabel vast te maken aan een raket die met hoge snelheid door de ruimte vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat het niet kan is veel fundamenteler. Ook zal zouden we een raket hebben die sterk genoeg is, dan nog kan het niet. Als we die raket laten opstrijgen vanaf de aarde, met een kabel eraan die verbonden is met de aarde, dan gebeurt het volgende:
De raket levert een stuwkracht van bijvoorbeeld F=3 miljoen Newton. Probleem is dat de raket de aarde net zo hard wegduwt als dat de raket de aarde aantrek. Actie=reactie. Je kant toch ook niet een touw om je middel binden en dan met je hand je zelf optillen?

Daarom kan het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet mogelijk; staal is daar simpelweg niet sterk genoeg voor (een kabel die vanuit de ruimte omlaag hangt naar de aarde, zou breken onder zijn eigen gewicht). Als je de kabels zou maken van nanobuizen (nu nog niet mogelijk, in de toekomst misschien wel) zou je nog steeds energie ergens anders vandaan moeten halen om de aarde uit haar baan te halen; maar je zou bijvoorbeeld een voorraadje deuterium op Jupiter op kunnen halen om de benodigde energie op te wekken.