zweven gps satellieten in een geostationair baan of niet?

volgens mij kan het niet anders, maar ik lees wel eens iets anders.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De GPS satellieten zwermen in verschillende cirkelvormige banen kris-kras rond de aarde. Ze bevinden zich dus moment in een willekeurige combinatie op allerlei plaatsen boven de aarde. Daarom heeft een GPS ontvanger ook even de tijd nodig om in een soort van "spoorboekje" op te zoeken welke satellieten waar boven de horizon te verwachten zijn. Deze z.g. Almanak wordt door alle satellieten uitgezonden naast het referentiesignaal en de exacte tijd waarmee de ontvanger kan bepalen hoe ver de ontvangen signalen van de ontvanger afkomen. De almanak is een aantal dagen vooruit geldig, vandaar dat een GPS ontvanger die langere tijd niet gebruikt is eerst minstens 5 minuten nodig heeft om zijn plaats te bepalen.
Met geostationaire satelieten zou trouwens geen plaatsbepaling mogelijk zijn omdat je dan al niet zou weten of je op het noordelijk of zuidelijk halfrond bent: je bent dan even ver van de satellieten af als je op gelijke noorder- of zuiderbreedte bent.
De geostationaire baan wordt alleen gebruikt voor communicatiesatellieten zodat je een vaste schotelantenne kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, ik begin het [gedeeltelijk] te begrijpen maar wat ik niet kan beredeneren is hoe de afstand kunt meten van een bewegend voorwerp op aarde met tijd als je zelf in beweging bent ten opzichte van de zelfde aarde ,tussen ontvangen en zenden heeft de satelliet zich verplaatst en de tijd heeft niet stil gestaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat het contact met de satelliet continue is door voortdurend uitzenden en ontvangen van stralen en dat gaat met bijna de lichtsnelheid 300.000km/uur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veranderd niets aan het probleem.
Een zeer nauwkeurige klok aan boord van de satellieten en het feit dat de banen waarin ze bewegen zeer nauwkeurig bekend zijn lost het probleem op.
Als je precies weet wanneer een signaal is uitgezonden weet je ook precies waar de sateliet(en) op dat moment was/waren.
Dan speelt die beweging niet meer mee.
Strikt genomen zal het wel van invloed zijn op de positiebereking van je gps ontvanger, maar die beweegt relatief langzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals AdrieK al zegt: het signaal dat op een bepaald moment wordt uitgezonden wordt gebruikt, de verschillen in looptijd van de signalen van verscheidene satellieten worden dan in de berekening gebruikt. Een moment later staan de sattelieten op een andere plek en misschien de ontvanger ook, maar dan wordt weer een nieuwe berekening gemaakt voor dat volgende moment. Omdat de satellieten steeds op andere plaatsen staan is het van belang dat de ontvanger beschikt over de Almanak, het "spoorboekje" van de GPS. Het is niet waar dat de satellieten elke dag steeds weer in de zelfde configuratie te vinden zijn, de Almanak moet steeds bijgewerkt worden.

Andere antwoorden (2)

gps satellieten 'zwermen' in relatief lage banen, dus niet geostationair. Je gps ontvanger ontvangt steeds een andere combinatie van 5-11 satellieten.

De geostationaire baan zit op zo'n 36000km en dat zou de ontvangst met de huidige kleine antennetjes moeilijker maken, en het systeem waarschijnlijk onnauwkeuriger.

Toegevoegd na 2 minuten:
gecheckt: 20200km, veel hoger dan ik dacht te weten maar niet geostationair.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
locatie ,richting en snelheid van een voertuig worden bepaald door tijdverschil tussen de satellieten en bij. een auto,hoe kan dit als beide objecten in beweging want zender en ontvanger kunnen nooit weten "wie "er in beweging is ten opzichte van elkaar zijn denk,dat goed over na', ik kan het zelf niet beredeneren en trouwens wat doen die geostationaire satellieten dan?.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De satellieten bewegen in zeer nauwkeurig bekende banen. Je weet dus op elk moment waar ze zijn (of waar ze een fractie van een seconde geleden waren). Daarmee kun je de exacte posities van 3 of meer satellieten bepalen, en dan met driehoeksmeting de positie van de gps ontvanger.
Niet zo heel moeilijk te beredeneren, wel heeeel moeilijk in een kastje van nog geen honderd euro in te bouwen :)
Nee de satellieten hebben een baan met een omlooptijd van precies een halve siderale dag (de rotatietijd van de aarde ten opzichte van de vaste sterren).
Over het algemeen zitten ze met 4 satellieten in dezelfde baan en volgen de satellieten steeds hetzelfde pad over de grond. Er is elke dag een verschuiving van 4 minuten waarneembaar omdat we op aarde in solaire dagen rekenen. Je kunt dus stellen dat het ground path van de satellieten altijd hetzelfde is en de satelliet elke dag op dezelfde "ruimtetijd" weer boven dezelfde plek op het oppervlak hangt. De baan van de satellieten is in een vlak van 55 graden met de evenaar, bij de polen is nog wel goede dekking, maar staan de satellieten nooit recht boven je hoofd.

Oorspronkelijk waren er 24 satellieten verdeeld over 6 baanvlakken. Tegenwoordig zitten we op 31 satellieten die nog wel in dezelfde constellatie van baanvlakken zitten. Een maand geleden is er overigens nog een satelliet gelanceerd, dus het zouden er 32 kunnen zijn.