Hoever kan een mens het heelal inkijken?

3 maanden geleden
3.4K
crispy
3 maanden geleden
Kijken oneindig ver. Zien is beperkt.
Het staat en valt met de hoeveelheid licht die er bij je ogen terecht komt, als dat onvoldoende is dan zie je niets. Maar je kijkt wel.

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je bedoelt welke objecten er nog met het blote oog waarneembaar zijn.
De Andromedanevel is (behalve de Melkweg en de Magelhaense wolken) naast de Driehoeknevel, die nog iets verder weg ligt, het enige sterrenstelsel, en daarmee ook een van de verste objecten, dat onder gunstige omstandigheden met het blote oog gezien kan worden.

Praten we over individuele sterren dan staan de sterren die we nog net met onze blote ogen kunnen zien op zo’n 8000 lichtjaar ver weg.

Daarnaast zijn er soms nog flitsen van supernova's e.d. die nog veel verder weg staan en soms kort even zichtbaar zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Dit is een lastige vraag. Want als je naar het heelal kijkt, kijk je ook meteen het verleden in. Je ziet dus eigenlijk niet zoals het nu is. Dat komt omdat het licht een snelheid heeft. Ca 300.000 km/s seconde. Of anders gezegd, in 1 seconde kan licht ca 7.5x om de aarde heen gaan.

Echter, de afstanden in het heelal zijn gigantisch. Naar de maan? Dat is ca 384.000 km. Licht doet daar dus 1,3 seconde over (ongeveer). Dus we zien de maan zoals deze er 1.3 seconde geleden uit zag.
De zon? Deze staat op zo'n afstand dat het licht er ca 8 minuten over doet. Anders gezegd, als we nú de zon zouden uitzetten (er komt geen licht meer vanaf) zien we dat pas over 8 minuten.

Waarom leg ik dit uit? Omdat als we naar het heelal kijken, we altijd het verleden in kijken. En daar komen soms andere afstanden uit dan dat je verwacht.

Als je 's avonds naar de sterren kijkt, kijk je zo'n 8000 lichtjaar (een lichtjaar is de afstand die het licht in 1 jaar kan afleggen, dat is 9 460 730 472 580 km (9,46 biljoen km). We hebben nog wel wat objecten die wat verder weg liggen waarvan de Andromeda nevel (wat eigenlijk een sterrenstelsel is, vergelijkbaar met de Melkweg) de bekendste is. Deze ligt ongeveer 2 miljoen lichtjaar van ons vandaan. We zien de Andromeda nevel dus hoe deze er 2 miljoen jaar geleden uit zag.

Met telescopen kunnen we veel verder kijken. Die afstand is ongeveer 13,7 miljard lichtjaar (voor de kenners, het heelal is 13, 7 miljard jaar oude, de eerste 380.000 jaar was het heelal ondoorzichtig). Verder kunnen we niet kijken omdat dat het begin was. Dat zien we als we alle kanten opkijken. de "bol" waar we in zitten echter is groter. Die heeft een diameter van ca 93 miljard lichtjaar (ingewikkeld verhaal, maar heeft te maken met uitzetting van het universum).

Dus, met het blote oog kunnen we ca 8000 lichtjaar ver kijken, alhoewel we hele felle dingen veel verder weg ook kunnen zien (Andromeda)
Met telescopen kunnen we ongelooflijk ver kijken. Wel 13,7 miljard lichtjaar kunnen we objecten zien (alleen omdat we in het verleden kijken, staan die objecten veel verder weg, zo', 46,5 miljard lichtjaar (doorsnede van 93 miljard lichtjaar / 2).

Kleine toevoeging over het middelpunt. Het universum is waarschijnlijk veel groter dan wat we kunnen zien (schattingen lopen uiteen van enkele malen tot honderden malen zo groot als we kunnen zien). Daarom zien we onszelf als middelpunt van ons zichtbare universum.
Thecis
3 maanden geleden
erotisi
3 maanden geleden
Hoe kom je eigenlijk aan die 8.000 lichtjaar?
Thecis
3 maanden geleden
De afstand die je kan kijken op een heldere hemel is ca 6000 tot 8000 lichtjaar. Of anders gezegd, de lichtsterkte van sterren op de afstand van 6000 tot 8000 lichtjaar is (net) voldoende om die sterren met het blote oog te kunnen zien.
Hangt ook af van het type ster natuurlijk.
erotisi
3 maanden geleden
ok duidelijk, de magnitude zal wel ongeveer gelijk zijn voor alle sterren?
Thecis
3 maanden geleden
Absoluut niet. Er zijn veel verschillende klassen / fases van sterren. En daardoor kan de magnitude behoorlijk verschillen.
Sirius, de helderse ster zien wij veel helderder dan Betelgeuse, magnituse -1.5 uit het hoofd en Betelgeuse ca 0.5. De schaal is omgekeerd, dus hoe lager hoe helderder). Betelgeuse staat ca 500 lichtjaar van ons vandaan en Sirius zelfs ca 8600 lichtjaar (toch iets verder dan die 8000).
Cryofiel
3 maanden geleden
We kunnen wel degelijk meer dan 40 miljard lichtjaar ver kijken. Het licht dat we dan zien is ruim 13 miljard jaar oud.
Thecis
3 maanden geleden
@Cryofiel
Dat ben ik niet met je eens alhoewel het verschil in de details zitten.
De object die wij op 13 miljard lichtjaar zien, stonden daar 13 miljard jaar geleden. Inmiddels staan die objecten 40 miljard lichtjaar van ons af (afstanden even op ca genomen). Dat weten omdat we dat berekend hebben. Maar die objecten kunnen we niet zien zoals ze daar nu staan omdat dat licht nog bij ons moet aankomen. We zien niet hoe het tegenwoordig is. In die zin kunnen we slechts 13 miljard lichtjaar van ons af zien (met dus dien verstande dat we weten dat deze objecten nu op 40 mjd lj van ons af staan). Wellicht bestaan die objecten ook helemaal niet meer (of niet in die vorm). Dat weten we over een "paar" jaar pas.
Cryofiel
3 maanden geleden
Het object uit jouw voorbeeld stond bijvoorbeeld op 3 miljard lichtjaar afstand toen het licht werd uitgezonden dat wij nu zien. Daarna was dat licht 13 miljard jaar onderweg naar ons. Inmiddels staat het object, voor zover wij weten, op een afstand van 40 miljard lichtjaar. Best grappig, die uitdijing... ;-)
Thecis
3 maanden geleden
Ik wil gewoon dat FTL toch mogelijk is. Dan kunnen we gaan kijken hoe het erg tegenwoordig uit ziet. De praktische problemen van causaliteit nemen we gewoon voor lief :-D
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 maanden geleden
Stond, op het moment dat het licht verzonden werd, de ster ook niet dichterbij dan die 3 miljard lichtjaar ? Het licht is dan wel 3 miljard jaar oud, maar gedurende de reis van het licht is de ruimte tussen het reizende foton en de aarde ook gegroeid.
Cryofiel
2 maanden geleden
@Oze, ik bedoel juist dat die ster ooit op een afstand van 3 Gly stond. Ik een statisch heelal zou het licht ons na 3 Gy bereiken. Door de uitzetting doet het licht er 13 Gy over. In die tijd is de ster op een afstand van 40 Gly komen te staan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 maanden geleden
Top! Dan zitten we op dezelfde lijn !