Is er specifieke informatie over sterren in anderen sterrenstelsels?

Of zijn alleen de sterren in ons Melkwegstelsel bestudeerbaar?

een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Ja, maar het is moeilijker om ze te bestuderen dan de sterren in ons Melkwegstelsel.
Er is specifieke informatie over sterren in andere sterrenstelsels, zoals hun aantal, grootte, kleur, temperatuur, samenstelling, levensduur en evolutie. Sterren worden gevormd in gigantische wolken van gas en stof die zich in sterrenstelsels bevinden. De meeste sterren bestaan vooral uit waterstof en helium, maar sommige hebben ook andere elementen zoals koolstof, stikstof en zuurstof. https://reuzenplaneten.nl/informatie/sterren.html

Antwoorden (2)

nee, ook sterren in andere sterrenstelsels zijn bestudeer baar, maar dat kost wel meer moeite. met telescopen die extreem ver kunnen 'inzoomen' kun je die sterren waarnemen. dat gebeurt vooral met de telescopen die rond de aarde vliegen, want dan heb je geen last van de dampkring die nog weleens het licht kan verbuigen. ook moet er niets zwaars tussen het stelsel en de aarde zitten als een zwart gat. die kan het licht ook verbuigen. als alles meezit is het dus mogelijk om een paar sterren aan de buitenrand te bekijken (anders krijg je teveel licht van de vele alle andere sterren). man kan bijvoorbeeld te weten komen hoe oud een ster is. dat doen ze door te kijken naar de kleur. bij veel sterren die jong zijn is de temperatuur nog vrij hoog. dan is de ster wit of zelfs blauw. hoe ouder, hoe meer de ster afkoelt. de ster kleurt dan langzaam van wit naar geel, oranje en uiteindelijk rood. wetenschappers met supertelescopen hebben zelfs een mogelijke planeet gevonden. dat doen ze met een bepaald maniertje. als de planeet voor de ster zit, straalt de ster iets minder licht uit. dat piepkleine verschil kan duiden op een planeet.
man = men
Toegevoegd op 6 april 2023 08:27: tekst
een jaar geleden
Ja, er is specifieke informatie over sterren in andere sterrenstelsels. Astronomen gebruiken telescopen om sterren in andere sterrenstelsels te observeren en te bestuderen. Ze kunnen informatie verzamelen over de massa, temperatuur, leeftijd en andere kenmerken van de sterren.
10 maanden geleden