Kan de aarde ooit opgezogen worden door een zwart gat in de de ruimte?

Je hoort vaak dat er zwarte gaten zijn in de ruimte, wat is dat nou eigenlijk? En hoe dichtbij zijn die zwarte gaten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Even heel erg kort uitgelegd: een zwarte gat is een concentratie van massa die zó groot en zo dicht is, dat de zwaartekracht die deze massa genereert niets laat ontsnappen, zelfs licht. Daarom dat een zwarte gat zwart is.

Een zwarte gat kan ontstaan op meerdere manieren, kijk maar even de link voor meer info hierover. De info op de Nederlandse wiki is bijzonder compleet en duidelijk!

De kans dat de aarde ooit opgezogen wordt door een zwarte gat is heel erg groot, eigenlijk zo goed als onvermijdelijk... maar dat gebeurt niet morgen, of volgend jaar... of in de komende paar miljoen jaar.
Na de Oerknal (de Big-Bang) begon het Helaal aan zijn expansie, en de theorie is dat op een gegeven moment zal deze expansie afremmen, en alles zal weer "in elkaar storten", oftewel alle massa zal aangetrokken worden, opgezogen worden door zwarte gaten die hier en daar zijn ontstaan, en uiteindelijk zal alles weer in één grote zwarte gat "verdwijnen". Dat is wat de natuurkundigen noemen "The Big Crunch", in tegenstelling tot The Big Bang.
Maar dat gaat écht heeel erg lang duren...

Er zijn geen zwarte gaten vlakbij de Aarde. In het centrum van ons melkwegstelsel is er sowieso een hele grote, en elders zijn er veel andere kleinere zwarte gaten, maar die zitten allemaal te ver en zijn te klein om een onmiddelijk risico voor ons te betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze theorie over dat het heelal in elkaar zal storten is inmiddels onderuit gehaald. Het is namelijk zo dat het heelal steeds sneller uitdijt. De oorzaak hiervan is donkere materie, of donkere energie. De enige manier dat aarde in een zwart gat zou kunnen worden gezogen kan alleen gebeuren als onze eigen zon in een zwart gat veranderd, wat vrijwel onmogelijk is aangezien onze zon lang niet zwaar genoeg is.
Dus nee, de kans dat aarde in een zwart gat wordt gezogen is zeer minimaal.
Het heelal is wel de hele tijd in beweging...het andromedastelsel (een buurman van ons eigen sterrenstelsel) zal over miljarden jaren met onze eigen sterrenstelsel fuseren. Misschien dat er dan wel een zwart gat bijkomt die een groter gevaar vormt.
Maar daar hoeven we ons voorlopig geen zorgen over te maken ;-)... Even weer een update na 4 jaar :-)

Andere antwoorden (4)

Ze (de onderzoekers) en we (de mens) zijn nog niet zover om dat definitief vast te stellen. Wat zo'n zwart gat precies inhoud is nog niet bekend, maar aangenomen word dat het de aarde met gemak kan opzuigen. Complete sterrenstelsels zouden opgeslokt kunnen worden. Zolang niet vast staat wat een zwart gat precies inhoud, mag je in principe nergens van uitgaan. Op de vraag hoe dichtbij die zwarte gaten zijn kan ik je geen antwoord geven. Ik denk dat niemand dat kan omdat veel dingen anders zijn dan ze lijken in de ruimte, en omdat alles van elkaar af, en naar elkaar toe beweegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is heel veel bekend over zwarte gaten (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het centrum van de melkweg IS een zwart gat..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alles is bekend en dus deels aannemelijk. @wooods, wat "zuigt" ons zonnenstelsel dan op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is van heel veel dingen niet alles bekend. Maar je antwoord suggereert dat iemand term zwart gat bedacht heeft en dat daar dan wat over gespeculeerd wordt. Een over zicht van de kennis omtrent zwarte gaten is is te vinden in de wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole). Ons zonnestelsel wordt niet opgezogen. Het draait vrolijk om het centrum van de melkweg. En dat is inderdaad een zwart gat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heeft de aarde wel een afstotend effect op het zwart gat. Er is nog nooit een aarde in gegaan, of wel? Zelfs dat is onbekend. Van veel dingen in de ruimte is idd nog niet alles bekend, reden te meer dat er beter niets vast gesloten kan/mag worden, wat later misschien weer anders blijkt te zijn zoals bij de theorie van de oerknal. Ik zie het een beetje als journaal. Op het journaal zeggen ze ook vaak dingen (met wat voor rede dan ook) die niet kloppen, maar wat wel word aangenomen. Bijvoorbeeld bij doden aantallen. Er word dikwijls gezegt dat zwarten gaten "dit doen" of "dat kunnen" terwijl AANGENOMEN word, of dat wel of niet, gaat of kan. Daar zit ons misverstand denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rena; ik ben het met je eens dat de enige manier om wetenschappelijk verder te komen is door altijd bij alles twijfels te hebben en daarom alles te blijven toetsen. Maar jij schiet daar wel erg ver in door. Sommige zaken zijn al gewoon bewezen. Daarnaast heb ik de indruk dat je heel weinig van dit onderwerp af weet en daarom niet verder komt dan wat gemeenplaatsen. Mocht je interesse hebben, er is al wel eens waargenomen dat een ster in een zwart gat verdween (http://www.kennislink.nl/publicaties/ster-door-zwart-gat-opgeslokt). verder laat ik het hierbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misverstand nummer 1 over zwarte gaten: het zijn geen grote slokoppen, het zijn uitgebrande grote sterren, ze hebben niet heel veel meer aantrekkingskracht dan de ster oorspronkelijk had.
In principe kan een zwart gat de aarde inderdaad euh, nee, opzuigen is niet het juiste woord, aantrekken wel. Zoeken naar zwarte gaten in het universum is echter zo'n beetje als zoeken naar planeten buiten ons zonnestelsel: moeilijk. Het dichtstbijzijnde mogelijke(!) zwart gat bevindt zich in het centrum van de melkweg waar zich enkele mogelijke zwarte gaten bevinden.

Als de aarde ooit wordt aangetrokken door een zwart gat is er geen weg meer terug van zodra we de waarnemingshorizon zijn gepasseerd. Maar ik denk dat niemand van ons dat nog zou kunnen meemaken. Waarschijnlijk bezwijken we lang daarvoor al aan de grote aantrekkingskracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat melkwegstelsel gaat dat gat niet in?
Je zou aannemen dat alles wat in het heelal hangt en er zwarte gaten zitten, gaan alle planeten er mooi in lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet per se zo. Want dan zou diezelfde redenering opgaan voor planetenstelsels: planeten draaien rond een ster maar de ster heeft een bepaalde zwaartekracht dus de planeten verdwijnen in de ster. Gelukkig is dat niet zo, dus ook met de mogelijke zwarte gaten in het midden van de melkweg is dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb eens even gegoogled :De ster vlamt op met de kracht van honderden miljoenen tot meer dan een miljard zonnen. Dit leidt er toe dat een ster een groot gedeelte van zijn materie verliest. Wat er overblijft is een kern van extreme dichtheid met een zwaartekracht die z— sterk is, dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Daarom noemen we het een "zwart gat". Zwart omdat geen licht van het gat naar ons kan komen. Eigenlijk is het dus geen gat maar een massa, vind ik dan he. ;) Toen kwam ik bij nog een uitleg van youtube en dan is het zo dat de aarde ook in het melkwegstelsel hangen. Het melkwegstelsel onstaat door een zwart "gat" die de sterren aantrekt maar niet loslaat en ze om het zwarte "gat" blijven.
Dus ook de aarde is al afhankelijk van de van dit zwarte "gat".
Dan lijkt het mij weer zeer aannemelijk dat als dit zwarte "gat" weg zou vallen wij dan ook wegzweven naar een volgend punt van aantrekkingskracht war we dan weer blijven hangen. staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/michiel/Zwartgat.htm lhttp://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KH6nwVlo4DA
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is correct, de aarde zou 'wegzweven', vergelijk het met je auto: als je continu gas zou geven en tegelijkertijd een klein beetje zou remmen en je stopt dan plots met remmen dan zal de auto plots 'wegschieten'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx Daki.
Leuk zo een onderwerp op GV zo kom je weer eens meer te weten over het leven in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even op een aantal eerdere reacties: de zwaartekracht vervormd de tijdruimte van het heelal zo erg, dat er een heel nieuw universum zou kunnen ontstaan in dat zwarte gat. En dat universum heeft weer een zwart gat dat hetzelfde doet etc etc. Misschien is onze kosmos zo wel ontstaan... :-)
Zwarte gaten zuigen geen objecten op die op grote afstand staan, ook al hebben ze deze reputatie. Een zwart gat kan alleen objecten grijpen die te dichtbij komen. De gaten hebben meer weg van vleesetende planten dan van kosmische stofzuigers. Stel je bijvoorbeeld voor dat de zon vervangen wordt door een zwart gat met dezelfde massa. Het zou permanent duister worden, maar de planeten zouden gewoon blijven draaien op dezelfde afstand van de zon en met dezelfde snelheid als zij nu hebben. Geen van de planeten zou opgezogen worden door het zwarte gat. De aarde zou alleen gevaar lopen als zij op minder dan ongeveer 15 kilometer van het zwarte gat zou komen. Dat is veel minder ver dan de werkelijke afstand van de aarde tot de zon, een geruststellende 150 miljoen kilometer.
11 jaar geleden
Als de zon een rode reus wordt, kan de aarde worden opgeslokt. Door de opgewekte energie is er een 'hydrostatische balans' tussen de zwaartekracht en de buitenwaardse druk. Naarmate de waterstofvoorraad van de zon opraakt, vermindert de kernfusie en trekt de kern samen. Daarbij loopt de temperatuur op tot 100 miljard graden celcius en treedt er een fusie van helium tot koolstof op. De buitenste lagen van de zon dijen uit to hij een grote reus wordt. Dit betekent dat de straal van de zon groter wordt dan de aarde, en dan vervolgens de aarde opslokt. Dit gaan wij alleen niet meemaken. Het gaat nog zo'n 4,5 miljard jaar duren. Volgens deskundigen bestaat er een kans dat er over 1 miljard jaar geen mensen meer leven omdat het dan te heet word.