Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Inderdaad zoals hierboven aangegeven diverse keren per jaar. Die in augustus is erg bekend. Dit zijn trouwens de Perseïden. De Leoniden zijn in November.
De naam is afgeleid van het sterrenbeeld waarin de radiant zit. Dit is het punt waar ze vandaan lijken te komen.
In november dus het sterrenbeeld Leeuw (Leo), in augustus is het Perseus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kruist de aardbaan een stofbaan, dan heb je vallende sterren... Je kunt op vele plaatsen aangekondigd zien wanneer en hoe laat dat dat voorkomt. (Wederom ben ik te lui om zelf op zoek te gaan)

Leoniden in augustus?

Ik was getuige van de enorme wolk in 1962 (als ik me niet vergis), het was zo indrukwekkend, dat ik in mijn broek plaste van opwinding. Normaal gaf dat niet, maar ik zat op de nek van mijn vader te kijken naar de sterrenregen... dus...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meerdere keren per jaar, kijk eens op de site van het KNMI, volgens mij houden ze meteorenregens ook bij.

Over de vraag waar: het is de aarde die door een stofwolk trekt, dat kun je in principe overal zien. Zoek wel een plek waar het zo donker mogelijk is. Strooilicht van lantaarnpalen, huizen, kassen, industrie etc. zorgen ervoor dat je alleen de helderste meteoren zal zien. In een donkere omgeving, waar je ook aan de horizon weinig strooilicht hebt, zie je er veel meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik me herinner is op of rond de 12e augustus de kans het grootste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals eerder aangegeven: de Leoniden: 13-17 november en Perseïden: 12-13 augustus zijn je beste kansen om vallende sterren te zien.

Dat 'regen' deel valt doorgaans nogal tegen maar goede kans dat je bij een heldere hemel meerdere vallende sterren kan zien.

Het KNMI meld dit soort dingen idd ook regelmatig.

Het beste zicht hebt je in een open weiland waar je veel lucht kan zien uit de buurt van steden en kassen. Hoe minder omgevingslicht hoe beter daar de lichtvervuiling van de steden nogal gemakkelijk de zwakkere (vallende) sterren overschaduwd.
Helemaal ideaal is midden op zee maar een flink meer voldoet ook (in de zin van Sneekermeer bijvoorbeeld, niet die overgroeide visvijver aan de rand van de stad, dan kan je net zo goed een willekeurig weiland omringt door bomen opzoeken) zeker als je aan alle kanten aan de horizon het water de lucht ziet raken.
Maw: hoe meer lucht zichtbaar hoe beter, hoe minder licht, hoe beter.
En neem koffie mee en een deken. En een vliegenmepper en antimuggenspray. Veel plezier.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding