Als er meerdere zonnen zijn hoe werkt dat die oerknal theorie?

Men zegt een foto gemaakt te hebben van de oerknal, waar een hele theorie aan vastzit, van zowel gelovigen als atheisten.

Wat als ze nu van een knal een foto hebben gemaakt die niets met ons zonnenstelsel te maken heeft gehad. Misschien knalt het vandaag ergens anders ook nog en duurt het nog 1 miljard jaat voordat we daar ee foto van kunnen maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De foto van de oerknal is de WMAP, die kun je prima opzoeken. Het is niet een foto zoals je ze gewend bent, maar het geeft de lichte verschillen in achtergrondstraling aan zoals wij dat opvangen.

Deze meting is genomen op basis van de stralingen die we ontvangen - het is dus per definitie een afbeelding
van wat zich om ons heen heeft afgespeeld.

Overigens is het zover wij kunnen zien dusdanig uniform, dat een soortgelijke waarneming gemaakt kan worden onafhankelijk van je locatie in de ruimte.

Die theorie is er verder niet voor atheïsten, en niet voor gelovigen. Het is een cosmologisch model dat niets zegt over het wel of niet bestaan van een of andere godheid of collectie aan goden, maar slechts omschrijft hoe het universum zich met de tijd lijkt te ontwikkelen.

Als er nu iets knalt dat we pas over 1 miljard jaar kunnen zien, heeft het weinig nut om er nu al onze modellen op te gaan baseren. Als je je wereldbeeld gaat baseren op dingen die mogelijk zouden kunnen zijn, maar niet gecontroleerd kunnen worden, moet je met veel meer dingen rekening gaan houden dan wanneer je een wereldbeeld baseert op dat wat we nu al kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De oerknal heeft niet alleen ons sterrenstelsel gevormd, maar het hele heelal. De hele oerknaltheorie is nogal een lap tekst om uit te leggen. Je kunt het lezen op de wikipedia pagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even ter verduidelijking:

De Oerknal is maar een theorie!

de oerknal verklaart het uitdeinen van het helal. Echter door de gravitatie krachten zou deze uitdeining moeten vertragen.

Het probleem waar wetenschappers nu op stuiten is dat deze uitdeining net versnelt. Hoe verklaar je dat met de big bang theorie? Dit word echt moeilijk.

Conclusie: Een theorie die verre van bewezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitdijen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dyslexie mijn excuses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een versnellende uitdijing van het universum spreekt niet tegen dat het heelal uitdijdt. Het is alleen een indicatie dat het versnelt. Verder is er al een verklaring gegeven waar dit aan zou kunnen liggen door middel van donkere energie. Er wordt nu met man en macht aan gewerkt om uit te dokteren hoe dit te werk gaat, en je bent natuurlijk altijd vrij om andere verklaringen te geven. Verder is een theorie in wetenschappelijke context niet hetzelfde als een theorie in het dagelijks taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol iets beter lezen kan helpen 'simplynotedit' het spreekt een bang tegen. Ik heb nooit gezegd dat het de uitdijing tegenspreekt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spreekt de Big Bang ook niet tegen, het spreekt de Big Bang tegen zoals het model er 40, 50 jaar geleden voor stond. In de huidige modellen wordt de acceleratie, zoals ik dus al aangaf, verklaart.
Is zelfs een film van, kijk maar eens op je tv aangesloten op een buitenantenne. De sneeuw die je ziet is de achtergrondstraling v/d big bang