Hoe kan de James Webb telescoop rondjes draaien om 'niets'?

De James Webb telescoop is inmiddels aangekomen bij het L2 lagrange punt en gaat daar rondjes omheen draaien.
Normaal is er massa nodig als middelpunt (de zon, een planeet, een maan o.i.d.) waar een satelliet rondjes omheen gaat draaien, maar L2 is geen massa-punt. In tegendeel het is een leeg punt in de ruimte.
Welk mechanisme zorgt er dan voor dat de James Webb telescoop er rondjes omheen kan gaan draaien ?

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
1.7K
SimonV
2 jaar geleden
Hier staat wat info:
https://www.quora.com/Why-is-it-necessary-for-the-James-Webb-telescope-to-orbit-around-L2-rather-than-sit-stationary-and-how-is-it-possible-for-it-to-orbit-around-nothing-given-that-there-is-no-mass-at-L2
https://www.nature.com/articles/d41586-022-00128-0
https://webb.nasa.gov/content/about/orbit.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dank @SimonV
Je eerste link geeft het echte antwoord.

Antwoorden (1)

James Webb wordt gepositioneerd nabij het zogeheten tweede Lagrange-punt, of L2. Het ruimtevaartuig zal in een baan om de zon worden gebracht op een afstand van 1,5 miljoen kilometer van de aarde. Op dit punt blijft de telescoop in lijn met de aarde terwijl hij om de zon beweegt. Op L2 zijn de zwaartekracht van de aarde en die van zon met elkaar in balans. Dat maakt dat James Webb zich altijd op dezelfde relatieve positie ten opzichte van de aarde bevindt. Daardoor kan het zonneschild de telescoop goed beschermen tegen het licht en de hitte van zon, aarde en maan.
De positie bij L2 is niet volledig stabiel, maar de zwaartekracht van de aarde en de zon heffen elkaar in grote mate op, waardoor slechts een kleine raketmotor nodig is om James Webb in een baan om L2 te houden. Deze baan voorkomt ook dat het ruimtevaartuig in de schaduw van de aarde of maan terechtkomt. Daardoor is voortdurend een onbelemmerde blik op het heelal mogelijk, zodat de wetenschappelijke taken zonder onderbreking kunnen worden uitgevoerd.