Hoekan een foto van de melkweg genomen worden vanaf de aarde, als deze zich zelf ook in de melkweg bevind?

8 jaar geleden
1.7K
Erna55
8 jaar geleden
De foto is dan alleen van een stuk melkweg . Het stuk dat in de kijkrichting zichbaar is.
erotisi
8 jaar geleden
die foto is niet echt maar een voorstelling gereconstrueerd uit de feiten die we kennen

Antwoorden (4)

Deze foto is of kunstmatig gemaakt, of het is een panoramafoto van hetgeen om ons heen te zien is. Zie ook het artikel met de bijbehorende echte foto in de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Je moet eerst lid van nrc worden om die link te kunnen bekijken...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh dan ben ik gratis lid zonder het te weten blijkbaar :)
Stel dat je in de auto zit. Vervolgens neem je een panoramafoto. Dan zul je delen van de auto op de foto te zien krijgen, namelijk het interieur. Hoe de auto er van buiten uit ziet, kun je niet op de foto zien.

Hetzelfde geldt voor (panorama)foto's van het melkwegstelsel van binnen uit gezien. We zien alles om ons heen zelfs als we er deel van uitmaken, maar we kunnen niet rechtstreeks zien hoe het melkwegstelsel er van 'buiten' uit ziet. 'Foto's' van het melkwegstelsel van 'buiten' zijn dan ook geen echte foto's.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt het vergelijken met een achtbaan. Stel dat jij onder in de looping zit in een achtbaan, dan kun je een foto maken van de bovenkant van de looping.
Als je een heel grote, brede achtbaan zou hebben, zou de looping veel groter moeten zijn om de bovenkant als een bandvorm te zien, maar het kan wel. De melkweg is enorm. We zitten erin, maar een ander deel ervan kunnen wij zien als band aan de hemel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet onderscheid maken tussen "de melkweg" en "het melkwegstelsel". De melkweg is de lichtende band die we 's nachts aan de hemel zien staan. We bevinden ons middenin die band maar zijn er geen deel van. Het melkwegstelsel is de interpretatie ervan: een grote schijf bestaande uit sterren, gaswolken en spiraalarmen, waar we zelf deel van uitmaken en die lijkt op andere spiraalvormige sterrenstelsels die we van grote afstand zien. We bevinden ons ergens halverwege het centrum en de rand.
WimNobel