4 lichtjaar is ongeveer 37842112000000 kilometer.
Nu heb ik op het internet gevonden dat de snelheid van een raket 40.000 km/uur is.
Maar ergens anders vind ik 10000 km/uur dus met die snelheid duurt het 4 keer zo lang. Maar even met 40000 km/uur:
37842112000000/40.000 = 946052800 uur
946052800/24 = 39418866 dagen
39418866/365,25 = 107993 jaren
Dus het duurt meer dan honderdduizend jaar om daar te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt heel erg af van de techniek die je gebruikt om je raket aan te drijven.

Hier zijn twee technieken van belang:
1. Ionaandrijving. Uitermate efficient omdat je kunt blijven versnellen. Reisduur wordt dan circa 82.00 jaar
2. Raketten die gebruik maken van gravitationele versnelling (ze krijgen een zwieper van de zon of een planneet die ze passeren). De reisduur wordt dan (theoretisch) circa 19.000 jaar

Een gewone conventionele raket die geen gebruik maakt van de gravitationele techniek gaat volgens mij niet eens buiten het zonnenstelsel komen omdat de hoeveelheid brandstof, die nodig is de daarvoor benodigde versnelling tot 40 km/sec te bereiken, veel te groot wordt (40 km/sec is de ontsnappingssnelheid voor het zonnenstelsel als je ter hoogte van de aardbaan start).

Ik heb deze cijfers uit de bijgevoegde link. Ik heb daar nog wel een paar opmerkingen bij:
- Het is niet duidelijk of ook rekening wordt gehouden met afremmen om in een baan om de ster te komen of men alleen het passeren van de ster berekend heeft. Dat kan een toename van de reisduur betekenen (hoewel ik ook niet goed zie hoe je in het tweede scenario moet afremmen want onderweg kom je weinig lichamen tegen waarmee je een gravitationele vertraging kunt doen).
- Het artikel noemt nog nucleaire techniek die een reistijd van 84 jaar oplevert. Omdat dit, in tegenstelling tot de andere twee technieken, nog niet echt voorbij de tekentafel is, zou ik die buiten beschouwing laten. Net als wormgaten, teleportatie en WARP aandrijvingen).

Toegevoegd na 7 uur:
82.00 bij het eerste punt moet natuurlijk 82.000 zijn.