Hoe zwemmen vissen in een aquarium in het Ruimtestation?

Onlangs las ik dat er al heel wat dieren in het ruimtestation
zijn geweest, en ook dat er een aquarium is.
Mensen in het ruimteschip kennen geen onder en boven
in de microzwaartekracht van het Ruimtestation, toch?

Hoe is dat met vissen in een aquarium?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik de verlichting in mijn aquarium langere tijd uitdoe gaan de vissen schuin zwemmen. Waardoor ik vermoed dat de vissen hun zwembewegingen baseren op meer dan zwaartekracht alleen. Er van uitgaande dat er in het aquarium van het ruimtestation geen kunstmatige zwaartekracht wordt gecreëerd, zullen de vissen zich dus oriënteren op het licht: ze zullen met hun bovenkant naar het licht zwemmen.

Het beste antwoord

Ik ga er maar van uit dat het ruimtestation zich in de luchtledigheid van het heelal bevindt. ;-)

Vloeistof blijft in gewichtloosheid samenklonteren door cohesie. Je zult het aquarium dicht willen maken omdat het water anders de vrije loop gaat. Doe je dat niet dan zal de vis door te zwemmen uit de bel water kunnen spartelen en dat voorkomt dat de vis de zuurstof uit het water kan opnemen.

Zoals elk dier is een vis geëvalueerd aan het leven op aarde. Zwaartekracht is een belangrijke factor van zijn functioneren omdat hij zijn drijfvermogen kan aanpassen door een luchtbelletje in zijn lichaam maken. Omdat er in de ruimte geen boven of onder is, zal de luchtbel geen invloed hebben op zijn positie in het water wat de vis waarschijnlijk redelijk wat stress zal geven. Je vis zal zich door door zwembewegingen waarschijnlijk ongecontroleerd door het water manoeuvreren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onderdoor
een jaar geleden
Inktvis dan?

Andere antwoorden (2)

Vissen ontleden hun sensatie van boven en onder door de zwaartekracht. Aangezien deze geheel niet aanwezig is in de ruimte zelf, zou een vis dit ook niet kunnen bevatten. De controle van stijgen en dalen wordt door de zwemblaas geregeld, het principe hiervan is ook op de zwaartekracht berust.

Naar alle waarschijnlijkheid zullen de vissen dwars door elkaar zwemmen. Zonder echt hun hoogte in het aquarium te kunnen bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond na enig zoek werk bijgevoegd filmpje op YouTube. Ik moet erbij zeggen dat je in het begin de vissen ziet zwemmen, maar het is mij niet duidelijk of dit nog op aarde of al in het ISS is (ik heb geen luidsprekers tot mijn beschikking).

Voorzover ik kan beoordelen zwemmen ze alsof er niks aan de hand is.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=WpWxH4_IF7E