Wat wordt er bedoeld met 'dark flow'?

De uitleg staat hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_flow

Maar hoe leg je dat in gewoon Nederlands uit?

8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

De "dark flow" is een veronderstelde gemeenschappelijke beweging (een stroom) in een bepaalde richting waaraan clusters van sterrenstelsels deelnemen, en die geen deel uitmaakt van de algemene uitdijing van het heelal volgens Hubble. De oorzaak van die stroom is nog niet duidelijk en het is zelfs twijfelachtig of het wel bestaat. Onder astronomen is het een gewoonte geworden om iets dat nog niet begrepen wordt met "dark" aan te duiden. In dit geval heeft het helemaal niets met de afwezigheid van licht te maken.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
In het artikel waarin ik het las werd er verwezen naar de moeilijkheid om dingen die buiten het zichtbare heelal liggen te zien. "Toch bleek daar een kans op want in 2008 werd ontdekt dat sterrenstelsels door het universum bewegen alsof ze worden beïnvloed door de zwaartekracht van iets wat zich heel ver weg bevindt. Verdere observaties van deze zogeheten dark flow kunnen ons verder brengen" Moet ik dat dan zo lezen dat er sterrenstelsels zijn buiten onze waarnemingshorizon die hun aanwezigheid verraden door sterrenstelsels binnen onze waarnemingshorizon van richting te veranderen?
WimNobel
8 jaar geleden
Zo heb ik het ook gelezen.