Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Staat de maan altijd met dezelfde kant naar de aarde?

Ik was vanavond naar de aan het kijken en toen viel me op dat ik weer dezelfde kant zag als een paar maanden geleden. Is dat puur geluk of staat de maan altijd met dezelfde kant naar de aarde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat klopt. De maan heeft een 'donkere kant' die nooit naar de aarde gericht staat. De maan is zogenaamd 'tidally locked to earth'. In het Nederlands: gesynchroniseerde rotatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is geen toeval. De maan draait, net als de aarde, om haar eigen as. Één draaiing van de maan, duurt net zo lang als een rondje van de maan om de aarde. Daardoor zien wij altijd dezelfde kant. Het zou me niet verbazen als dit te maken heeft met de zwaartekracht die de aarde uitoefent op de maan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan draait als je uit het raam kijkt en je ziet de maan op een punt en je kijkt 1 uurtje later dan is de maan al weer verder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, we zien altijd dezelfde kant. Er was een organisatie (amerikaans natuurlijk) die ging stukken maan verkopen. De voor ons zichtbare stukken waren duurder dan 'de achterkant' van de maan. Maar ja, wie wil dan ook een stuk maan hebben welke je toch nooit ziet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding