Hoe communiceert het grondstation met de bemanning van een spaceshuttle?

Ik zit net op Discovery Channel een programma over de ruimtevaart te kijken, en ik moet zeggen dat dit meer (domme) vragen oproept dan beantwoord. Ruimtevaart is niet echt mijn ding zeg maar, en zo kwam het dat ik me afvroeg op welke manieren 'Houston' kan communiceren met de bemanning aan boord van een ruimteschip, en wat is de vertraging -als die er is, in de tijd van zender naar ontvanger?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik begrijp dus wel dát men communiceert met elkaar, maar op welke manieren allemaal? Wordt er misschien tegenwoordig ook gebruik gemaakt van internet en e-mail of kan men zelfs telefoneren aan boord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw expertise is toch communicatie? Vanwaar dan dit soort vragen, die mijn vriendjes en ik al 65 jaar geleden konden bentwoorden?

Het beste antwoord

Ja ze kunnen bellen aan boort, zelfs videocommunicatie is mogelijk. En de vertraging is nagenoeg nihil. Internet en email is ook toegankelijk, ze hebben zelfs laptops mee naar boven in het ISS bijvoorbeeld. En dat kan ook in de shuttle.

Ze maken gebruik van twee soorten kanalen om te communiceren.
S-band, voor simpele communicatie zoals gesprekken.
Ku-band, voor videocommunicatie etc.

De communicatie vanaf de shuttle loopt omgekeerd via het zelfde systeem als naar de shuttle. Naar de shuttle werkt ongeveer zo:

Nasa's Mission Control in Houston stuurt een signaal naar een 18 meter schotelantenne, de staat bij een testfaciliteit in White Sands in New Mexico.

Deze schotel stuurt het signaal weer door naar satellieten die in een baan om de aarde zitten op een hoogte van ongeveer 35680 meter.

De satelliet stuurt het dan direct naar de shuttle.

Mobieltjes zijn er niet, deze zijn verboden vanwege de gevoelige apparatuur aan boord van een shuttle, welke ze zouden kunnen verstoren. Net als in vliegtuigen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kan tegenwoordig zelfs meekijken met missies, zoals de pas uitgevoerde reparatie aan het ISS, toen de koelmodule kapot was. Hiervoor hebben ze Nasa TV, hier kan je bijna live (er zit een vertraging op) meekijken. Dan hoor je ook de communicatie tussen de astronauten en Houston, en merk je dus dat er geen vertraging is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op de eerste plaats hebben ze grote schotels , ik denk dat je effe moet googlen op Nasa Houston dat je er vast wel achterkomt wat ze gebruiken