Klopt het dat Mars geen magnetisch veld heeft? En hoe zit het met de rest van onze planeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Mars heeft inderdaad geen magnetisch veld, dit schijnt er wel ooit geweest te zijn maar is in de loop van de tijd afgenomen. Waarom dit is weet ik niet.
De aarde heeft een vrij sterk magnetisch veld, hoewel die niet helemaal stabiel is (dat kan je merken aan het veranderen van het noorden op een kompas.).
De maan heeft ook geen veld, door het ontbreken van een gesmolten kern, wat ervoor nodig is om zo'n veld te laten ontstaan.
Venus en Mercurius een zwakke.
Jupiter daarentegen juist een enorm sterke, sterker nog dan dat van de aarde
zoiets? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, een uur lang geen antwoorden op deze vraag. En nu binnen 14 seconden van elkaar twee.
Ik dacht trouwens dat Venus geen magnetisch veld had (http://nl.wikipedia.org/wiki/Venus_%28planeet%29#Mariner_2), jouw bron heeft het over een zeer zwak magnetisch veld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm da's lastig, als bronnen elkaar tegenspreken. Ik weet het ook niet, heb er zelf niet voor gestudeerd :)

Andere antwoorden (2)

Mars heeft inderdaad geen magnetisch veld. Alhoewel het vermoeden bestaat dat mars ooit wel een magnetisch veld gehad heeft.
Andere planeten (Saturnus en Uranus bijvoorbeeld) hebben wel een magnetisch veld. Een planeet als Venus weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een magnetisch veld heb je geleidende deeltjes nodig met een rotatieverschil in een niet vaste laag of kern. Voor gasplaneten geen enkel probleem. De meest voor de hand liggende reden voor onze magnetosfeer: een redelijk frontale dreun met een stevige andere planeet was genoeg om heel het boeltje te smelten, waarbij het ruimtepuin een relatief grote maan vormde. Die dan met zijn gravitatie vanop zeer korte afstand de boel warm bleef kneden, zodat er de eerste miljard jaar geen sprake was van stolling. Ijzer genoeg in een bol magma.
In een bepaalde fase had Mars zeer zeker een gesmolten kern. Met genoeg Fe om een magnetisch veld te veroorzaken. Of Mars ooit iets als onze "unieke" Maan had, om de boel te stabiliseren is statistisch onwaarschijnlijk. De meest passende verklaring voor de huidige aardse toestand en de Maan, is een botsing met een marsachtige planeet. Hierdoor loopt de Aarde in "ontwikkeling" enkele miljarden jaren achter op Mars.