hoe lang kunnen astronauten in de ruimte blijven(in een raket)?

hoe lang kunnen de astronauten in de ruimte (in een raket) blijven en waarom zolang?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (6)

Totdat 't eten en/of de zuurstof op is, totdat iemand van ouderdom sterft, totdat er een ongelukje gebeurt, etc...
Enfin, lang genoeg om planeten bij andere sterren te bevolken (denk aan tijd-dilatatie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zocht even op wat tijdsdilatatie is, denk, dat is misschien wel handig voor de vraagsteller.
Maar dat levert alleen meer vragen op, vrees ik: Tijddilatatie
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Tijddilatatie of tijdsdilatatie (dilatatie = uitrekking) is het verschijnsel dat volgens een stilstaande waarnemer de tijd van een bewegende waarnemer trager verloopt. Het effect is uiterst gering bij alledaagse snelheden, maar wordt merkbaar als de snelheid de lichtsnelheid nadert. Een veel aangehaald voorbeeld om de consistentie van dit effect aan te tonen, is de tweelingparadox (welke eigenlijk geen échte paradox oplevert). Tijddilatatie wordt verklaard door de speciale relativiteitstheorie en kan eenvoudig afgeleid worden uit het gedachte-experiment met de Lorentzklok (zie aldaar). http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijddilatatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal academisch mensen want merkbare tijdsdilatatie treedt pas op bij een flinke percentage van de lichtsnelheid. Dit is in de verste verte niet te halen met de huidige technologie. Ten minste, niet voor macroscopische objecten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel deels met de huidige technologie, maar niet met de hoeveelheid bronnen die wij snel genoeg in bruikbare raketten kunnen omzetten (veel te weinig geld). Hoe ionenmotoren werken, of 'kernbom'-motoren, weten we al. Als je die maar groot genoeg maakt (c.q. genoeg brandstof meeneemt), kan je een aardig eind komen richting de lichtsnelheid.
Eindeloos, dan zijn ze waarschijnlijk niet meer in leven, maar dat was je vraag niet. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen blijven tot er geen zuurstof/eten/drinken meer is.

Als ze genoeg meenemen kunnen ze jaren blijven. Hun spieren zullen wel afnemen en ze zullen er fysiek dus niet op vooruit gaan.

Michael Lopez-Alegria is 215 dagen in de ruimte geweest
en Valeriy Polyakov zelfs 437 dagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneindig lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relatief kort, de Russen hebben het iets meer dan een jaar vol gehouden. Het grootste probleem is het gebrek aan zwaartekracht wat de botstructuur afbreekt, daarnaast doet de straling v/d zon ook niet echt goed aan je gestel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt tegenwoordig al gecompenseerd door stralingweerders en een soort van ruimte-hometrainers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een stap in de goede richtng maar ze zijn er nog lang niet, en dan met name het stralingsprobleem. Ondanks een risico zijn ruimtevaarders in de buurt v/d aarde redelijk beschermd door het magnetisch veld v/d aarde. Echter eenmaal buiten het magnetisch veld worden ruimtevaarders zeker bij een zonneuitbarsting gebarbequed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens straling is de reden dat de astronauten vaak pas op latere leeftijd naar boven gaan. Men gaat er nu van uit dat de impact van de stralig na ca. 20 jaar merkbaar is. Neemt niet weg dat ik het risico graag zou nemen en ok graag naar boven zou gaan.
In principe zolang de leef voorraad strekt.Maar ik ben bang dat het maximaal met hangen en wurgen 3 jaar zal zijn.Net lang genoeg om een retourtje naar mars te maken.Er is uiteindelijk te veel schadelijke straling in de ruimte om het langer uit te zingen.En het gebrek aan zwaarte kracht is slecht.