Waar komt aantrekkings/zwaarte-kracht vandaan?

ik ben benieuwd wat nu eigenlijk die zwaartekracht veroorzaakt, want er zit toch geen generator o.z.d. in de aardkern?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een natuurkracht.

De zwaartekracht of gravitatie is een aantrekkende kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen. De zwaartekracht is een van de vier natuurkrachten. Op het niveau van atomen is deze kracht zeer klein, maar hij neemt evenredig toe met de massa en is er dus de oorzaak van dat alles op aarde een neerwaartse kracht ondervindt.

Alles wat massa heeft – een boek, een planeet, een mens, noem maar op – heeft zwaartekracht. Anders gezegd: alle voorwerpen – groot en klein – trekken elkaar aan.
Nu heeft een planeet natuurlijk een veel grotere aantrekkingskracht dan een appel. Vandaar ook dat die appel naar de aarde lijkt te vallen. Toch is het zo dat de aarde ook naar de vallende appel toe beweegt. Maar omdat de aarde heel groot en zwaar is, komt zij bijna niet van haar plek. In de praktijk kun je dus gewoon doen of de aarde stilstaat.

Beter kan ik het niet uitleggen............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is nog steeds een groot raadsel in de natuurkunde. Krachten in de natuur worden overgebracht door deeltjes, maar het zwaartekracht-deeltje, de graviton, is nog niet gevonden. Ook is men nog steeds op zoek naar zwaartekracht-golven die zouden moeten onstaan bij sterke gravitatie-wisselingen zoals om elkaar heen draaiende zwarte gaten. Einstein ontdekte dat een massa de ruimte doet krommen. Dat is wel experimenteel aangetoond trouwens maar het inpassen van de zwaartekracht in de quantumtheorie is zelfs Einstein niet gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 voorwerpen trekken elkaar aan, (gravigatie)
zelfs je gum en je pen; ookal merk je hier niets van.
hoe zwaarder de voorwerpen, hoe sterker deze elkaar aantrekken.
» een veertje valt minder hard naar de aarde toe dan wanneer je een auto naar beneden zo donderen.