De temperatuur van de zon-corona (de dampkring van de zon) is een paar miljoen graden C.

Hoe kan dat als je bedenkt dat de oppervlakte van de zon slechts 6000 graden is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De wetenschappers denken dat de opwarming van de corona veroorzaakt wordt door zogenaamde spicules. Dit zijn fonteinen van zonneplasma die met enorme snelheden uit het zonneoppervlak schieten en werden al aan het einde van de negentiende eeuw ontdekt. Echter vier jaar geleden ontdekte men dat er twee verschillende soorten spicules bestaan. Het eerste type vliegt omhoog en daalt later weer neer in een paraboolvorm. Het tweede type is kleiner, namelijk 500 km doorsnede, en vliegt veel sneller omhoog dan het eerste type. Dat tweede type (type II) valt niet meer terug naar het zonneoppervlak. Het vermoeden was dat deze tweede soort fontein of jet hun energie achterlaten in de corona en zo voor de warmte zorgen.

Het is nu voor het eerst dat een onderzoeksgroep een één-op-één relatie vindt tussen warmte in de corona en de spicules. Gebruikmakend van gegevens van het Solar Dynamics Observatory (NASA) en de Hinode satelliet (JAXA) hebben zij veel type II jets waargenomen. Door het spectrum van het licht te meten in de buurt van deze jets konden ze heel nauwkeurig aantonen wat het temperatuurverloop was in de buurt van een enkel spicule. Ze detecteerden kleuren licht van ionen die gevormd worden bij respectievelijk 100 000, 800 000 en 2 miljoen graden Celsius.

De groep berekende dat de hoeveelheid energie die deze jets meenemen naar de corona voor het grootste deel de warmte van de corona verklaart. Er waren al langere tijd andere mechanismen bekend zoals opwarming door magnetische inductie en het verspringen van veldlijnen. Deze oorzaken konden echter nooit genoeg energie leveren om alle opwarming te verklaren. Samen met de spicules kan dat nu wel, aldus de onderzoekers.