welke gravitatieconstante wordt er gebruikt om de massa van hemellichamen weer te geven?

is het uberhaupt logish dat de massa van hemellichamen wordt weer gegeven in Kg, Ton of zonnemassa's?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je de vraag verduidelijken, ik begrijp niet helemaal waarnaar je op zoek bent.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Er is maar één gravitatieconstante, en die is overal hetzelfde qua daadwerkelijke grootte (in ieder geval in de standaard natuurkunde). Die zou je dan wel op verschillende manieren kunnen weergeven, afhankelijk van welke eenheden je zou willen gebruiken... maar de grootte van de natuurconstante zelf verandert daardoor niet. Net zomin als een afstand van 1000 Amerikaanse mijl op zich verandert als je hem besluit in kilometers uit te drukken (1609 km ongeveer). Dat gezegd hebbende is er in de wetenschap wel de afspraak om uitsluitend 'S.I' eenheden te gebruiken. Die afspraak is op zich willekeurig, maar wel handig, omdat het systeem logisch in elkaar zit, en iedereen ter wereld die wetenschap bedrijft met dezelfde eenheden werkt. En daarin uitgedrukt krijgt de gravitatieconstante de vorm 6,6754 × 10−11 m3 s−2 kg−1 .

Antwoorden (1)

Die is 6,6754 × 10−11 m3 s−2 kg−1 en is dezelfde als op aarde, omdat die constante universeel is.

Met 'universeel' wordt bedoeld dat die kracht overal geldt en de constante overal dezelfde is. Het grote inzicht van Newton was dat het dezelfde kracht is die een appel op Aarde doet vallen en de Maan aan de Aarde vasthoudt. De gravitatiekracht is de eerste fysica-wet waarvan erkend werd dat hij overal geldt, niet alleen op onze kleine Aarde.

Omdat van de materie wordt aangenomen dat die overal in het universum dezelfde eigenschappen heeft is de uitdrukking in kg niet zo vreemd.

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/6211/Wat-is-de-universele-gravitatieconstante