Zou een zwartgat (blackhole) nog veroudering mee maken (entropy)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zul je daarbij wel moeten definiëren vanuit welk inertiaalstelsel je dit beschouwd. Immers door tijddillatatie in (de buurt van) het zwarte gat is veroudering ook een relatief begrip. Uit je begripsomschrijving van entropy lijk je deze te beschouwen als de Shannon entropy, de klassieke veroudering dus. Hier is echter een uitbreiding nodig tot de Von Neumann entropy, dit is een kwantum mechanische uitbreiding van de Shannon entropy. Voor de wiskundige afleiding kunt je terecht op: http://en.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann_entropy

Antwoorden (1)

Het is zo dat zwarte gaten theoretisch gezien kunnen verdampen. Met name bij de zogenaamde mini-black holes zou dit nogal spectaculair kunnen verlopen (Hawkins).
Zie voor meer uitleg deze link: http://www.visionair.nl/wetenschap/zonnestelsel/zwarte-gaten-vormen-atomen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hawkings spreekt er ook over dat je de data van wat in een blackhole bevind, af kan lezen van de event horizon met 0en en 1en.
Ook geeft een blackhole wel is een gamma burst vanuit zijn polen waaruit waarschijnlijk ook materie wordt gerecycled (uitgeblazen) net als met een quasar maar dan gaat dit vaak met gigantische licht flitsen en gammastraling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zul je daarbij wel moeten definiëren vanuit welk inertiaalstelsel je dit beschouwd. Immers door tijddillatatie in (de buurt van) het zwarte gat is veroudering ook een relatief begrip. Uit je begripsomschrijving van entropy lijk je deze te beschouwen als de Shannon entropy, de klassieke veroudering dus. Hier is echter een uitbreiding nodig tot de Von Neumann entropy, dit is een kwantum mechanische uitbreiding van de Shannon entropy. Voor de wiskundige afleiding kunt je terecht op: http://en.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann_entropy