Waarom is de maan niet elke nacht vol?

De ene nacht zie je de maan maar half de andere nacht is de maan niet te zien de volgende nacht is het volle maan. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
WimNobel
11 jaar geleden
De volgorde half - niet - vol lijkt me onmogelijk. Als "niet te zien" betekent dat het nieuwe maan was. De maan kan natuurlijk ook niet te zien geweest zijn omdat het bewolkt was.
Reddie
11 jaar geleden
Misschien is het je niet opgevallen, maar de maan staat helemaal niet iedere nacht aan de hemel.
Als je hem vol ziet, staat hij om middernacht hoog aan de hemel.
Als je hem niet zie staat hij juist aan de andere kant van de aarde dan jij.
Als je hem half ziet staat hij alleen 's morgens of juist 's avonds hoog aan de hemel.
Let maar eens op.
Waarschijnlijk is het je ook niet opgevallen dat de volle maan 's winters heel hoog staat, en 's zomers juist laag.

Antwoorden (5)

Dat komt omdat de maan niet steeds met dezelfde kant naar de zon gericht staat (alleen die kant die naar de zon gericht is, is belicht) en omdat de maan niet steeds op dezelfde plek boven de aarde hangt. Die beide zaken zouden van toepassing moeten zijn om steeds hetzelfde deel (al dan niet één volledige kant zodat je een 'volle maan' hebt) van de maan verlicht te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Zon is het enige object in ons zonnestelsel dat in grote mate licht produceert. De Maan is, net als de Aarde, een rotsblok, dat zelf geen licht geeft. We zien immers ook geen licht uit de Aarde ontsnappen. De enige reden dat we de Maan kunnen zien, is dat deze wordt beschenen door de Zon. De Maan reflecteert dus gewoon zonlicht. Doordat de Zon ver van de Aarde en de Maan staat, beschijnt de Zon deze twee bollen slechts van een kant. Dit betekent dat op ieder moment slechts de helft van de Aarde en de helft van de Maan zonlicht ontvangt. De andere helft is donker. Afhankelijk van hoe de Maan ten opzichte van de Aarde en de Zon aan de hemel staat zien we een groter of kleiner deel van de verlichte kant van de Maan. Dit noemen we de maanfasen of de schijngestalten van de Maan.

Een mooi 'filmpje' zie je in de bron. Kijk goed hoe de maan draait.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De maan, de aarde en de zon zijn bollen welke door de 3D ruimte bewegen. Door dat je zon op de maan schijnt zie je de maan. Door dat aardbol de zon afdekt zie je net altijd een volle maan vanaf de aarde. Overigens de grote van de zon maakt niet uit, maar de grote van de aarde en de maan en de afstand tussen aarde en de maan wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt ervan af waar de Maan zich bevindt t.o.v. de Aarde en de Zon.
Om een volle maan te zien moet de Aarde zich min of meer tussen de Maan en de Zon bevinden. De Maan draait in ongeveer 28 dagen rond de Aarde t.o.v. de Zon. Op de link zie je een schema wat het duidelijk maakt:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je eigenlijk eerst weten hoe de maan vol komt. Als de aarde tussen de maan en de zon staat dan is er geen maan die je kan zien. Maar dus omdat de maan om de aarde draait en de aarde om de zon kan het niet altijd volle maan zijn.