Wat is het verschil tussen een zonsverduistering en een maansverduistering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De maan voor de zon en de aarde voor de maan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonsverduistering

Wat is een zonsverduistering?
Letterlijk betekent het woord zonsverduistering dat de zon verduisterd wordt, dat komt omdat de maan dan voor de zon schuift en dan wordt de zon gedeeltelijk of soms ook totaal afgedekt.
Dit noemen we een zonsverduistering.
Maar het is niet zo makkelijk als het lijkt, zon- en maansverduisteringen komen niet zo vaak voor, maar de maan draait wel elke maand voor de zon langs…

Maansverduistering

Wat is een maansverduistering?
Een maansverduistering lijkt eigenlijk wel een beetje op een zonsverduistering, het idee is ook hetzelfde, het is de maan die wordt verduisterd en iedereen op aarde voor wie het dan nacht is, kan dat zien gebeuren.
Als je op de maan staat, is het een zonsverduistering veroorzaakt door de aarde, de aarde schuift dan voor de zon, zodat de schaduw van de aarde op de maan schijnt.
Er kan trouwens alleen een maansverduistering zijn als het volle maan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij een zonsverduistering is de zon verduisterd, bij een maansverduistering is de maan verduisterd...   ;-)

Een zonsverduistering treedt op wanneer de maan overdag aan de hemel staat, en daarbij precies tussen ons en de zon in schuift. We kunnen de zon dan niet meer zien, omdat de maan ervoor staat. Wij kijken dan tegen de donkere achterkant van de maan aan; om de maan heen zien we nog de stralenkrans van de zonne-atmosfeer.

Een maansverduistering treedt op wanneer de zon aan de ene kant van de aarde staat, en de maan aan de andere kant. Je kunt ook zeggen dat de aarde dan tussen de zon en de maan inschuift, da's hetzelfde.

Vanaf de maan kun je dan de zon niet meer zien, omdat de aarde ervoor staat. Een maanbewoner zou dan dus een zonsverduistering zien, en tegen de donkere nachtkant van de aarde aankijken.

Vanaf de aarde zien we de maan verdwijnen in de schaduw van de aarde. Omdat de aarde een atmosfeer heeft die de zonnestralen een beetje afbuigt, blijven we de maan wel zien. De maan wordt roodachtig gekleurd; dat is hetzelfde rood dat wij soms zien tijdens een zonsondergang.

Toegevoegd na 1 minuut:

Onderstaande Bronnen geven veel extra uitleg, met mooie plaatjes erbij.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een maansverduistering doet zich voor wanneer de zon, de aarde en de maan op één lijn staan (met de aarde in het midden).
Een zonsverduistering (of zon-eclips) is een astronomisch fenomeen, waarbij overdag het licht van de zon de waarnemer niet bereikt, doordat een hemellichaam (meestal de maan) in de weg van het licht staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een zonsverduistering schuift de maan tussen zonlicht en aarde en lijkt de zon te verduisteren / verdwijnen.
Bij een maansverduistering bevindt de aarde zich tussen zon en maan en lijkt de maan te verdwijnen.