Dijt het heelal nog steeds uit? zoja, met hoeveel kilometer per uur vliegt ons sterrensteltsel dan door het heelal?

Toegevoegd na 25 minuten:
of in lichtjaar

Ik bedoel,
Als ons heelal uitdijt dan moeten we met een enorme snelheid dus steeds een nieuwe ruimte van het heelal invliegen met ons sterrenstelsel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het heelal dijt nog steeds uit, maar dat heeft *niets* te maken met onze snelheid.

Dat kun je het makkelijkst inzien als je een ballon in gedachten neemt. Of neem een echte ballon in je handen en probeer het gewoon.

Neem een ballon, en zet op die ballon een paar stippen. Blaas dan de ballon op. Je zult zien, dat de afstand tussen de stippen toeneemt. Een "stip-bewoner" zou zeggen: alle andere stippen bewegen zich van mij af.

Maar: diezelfde stip-bewoner kan *niet* zeggen dat zijn stip, of een andere stip, zich *over* het oppervlak van de ballon verplaatst. Elke stip staat stil, in de betekenis van: elke stip blijft op precies dezelfde plek op de ballon.

Zo is het ook in het heelal. Elk sterrenstelsel blijft in principe op zijn plaats. Het heelal dijt uit. Daardoor neemt de afstand tussen de stilstaande sterrenstelsels toch toe. Dat is wat wij zien.

--

Los daarvan staat, dat de sterrenstelsels zich ook nog eens écht door het heelal bewegen. Maar dat heeft dus niets met de uitdijing van het heelal te maken.

Om ook dit terug te brengen naar de ballon: zet een paar mieren op de ballon, en blaas de ballon dan op. Als de mieren stilstaan, neemt de afstand tussen elk paar mieren toch toe. Onafhankelijk daarvan kunnen de mieren aan de wandel gaan, en zich dus over het oppervlak van de ballon verplaatsen.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je stelt twee verschillende vragen.

Afhankelijk van wat je als referentiepunt neemt (wat lastig is in een dynamische ruimte, maar goed), beweegt ons sterrenstelsel als geheel met een snelheid van tussen 550 en 900 km/s.

Ja, het heelal dijt nog altijd uit; en het lijkt zelfs te versnellen. Het heelal lijkt te groeien met een snelheid hoger dan de snelheid van het licht. Dit is echter de ruimte zelf die groeit; de stelsels bewegen zich met een lagere snelheid door de ruimte, maar worden door de groei van de ruimte wel meegesleept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de Constante van Hubble beweegt alles zich in het heelal van elkaar af (de uitdijing) en in progressieve mate (= in toenemende mate) naar gelang de relatieve afstand t.o.v. elkaar van objecten in het heelal groter is.

Volgens H(o)=v/d is hier H(o) de Hubbleconstante uitgedrukt in kilometers per sec. per Megaparsec (1 Mgegaparsec,afgekort Mpc= 3,26 miljoen lichtjaar).

v= de snelheid in km per sec. dat een sterrenstelsel zich van ons verwijdert.

d=de afstand tot de Aarde in Mpc.

De constante van Hubble is berekend op 72 km/sec/Mpc:

over zo'n afstand beweegt een object (i.e. een sterrenstelsel) zich dus iedere sec. per Mpc met +/- 72 km zich van ons af.

Wanneer we nu dit doorrekenen naar de waarneembare rand van ons heelal,dan zien we dat bij een r (straal) van het heelal van 13,73 miljard lichtjaar = 13,73^9 /3,26 ^6
(Mpc),krigen we dus: 4211,6...

Wanneer we dit vermenigvuldigen met de waarde van de Hubbleconstante (+/- 72 km/sec/Mpc) dan krijgen we :
+/- 303.235 km/sec/Mpc : dit zit dus,inderdaad,zo rond de...lichtsnelheid:

daarmee wordt aangetoond,omdat niets sneller kan dan het licht (300.000 km/sec) dat de waarneembare rand zich écht op een afstand van 13,73 miljard lichtjaar van ons af bevindt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging:

je opmerking: "dan moeten we een nieuwe ruimte invliegen" is dus hier irrelevant,daar we altijd onszelf binnen dezelfde ruimtestructuur voortbewegen,
alleen objecten die in toenemende mate ver van ons af staan,bewegen zich dus ook derhalve
---zéker op de schaal der intergalactische ruimte---
in toenemende snelheid van ons af,zoals de Constante van Hubble aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat ik graag zou willen vragen is: is het toeval dat je hier op de lichtsnelheid uitkomt?
Of anders geformuleerd: wat bepaalt eigenlijk wat de grens is van het waarneembare heelal? Wordt het begrensd door het feit dat alles wat zich buiten het waarneembare heelal bevindt zich sneller dan het licht van ons weg beweegt en dus per definitie niet meer waarneembaar is?
Of wordt het begrensd door het feit dat we niet verder in de tijd kunnen terugkijken dan een goeie 300.000 jaar na de oerknal?
Is het toevallig dat die beide precies samenvallen?