Is er nog iets sneller dan de lichtsnelheid ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja de ondergang van DSB (Bank)...

Antwoorden (14)

Ultraviolet (uv licht)
Gaat sneller dan "gewoon" licht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, het heeft hogere energie, maar sneller gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt cryofiel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon licht is geen licht.
gedachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie niet,maar in de praktijk,daar zijn we nog niet achter! Misschien onze mede GVer XiniX,die schijnt al antwoord te kunnen geven voordat de vraag gesteld is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De theorie van Einstein laat de mogelijkheid van tachyonen toe: deeltjes die altijd sneller gaan dan het licht en oneindig veel energie nodig hebben om tot de lichtsnelheid af te remmen. Of ze daadwerkelijk bestaan, is onbekend en kan ook in beginsel niet worden aangetoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
C (de lichtsnelheid) is een barrière die niet te passeren is, niet een absolute bovengrens. De relativiteitstheorie laat wel deeltjes toe die altijd sneller of langzamer reizen dan licht, maar geen deeltjes die eerst sneller, dan langzamer gaan, of eerst langzamer, dan sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, alles boven de 299 792 458 m/s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorwerpen en straling kunnen niet sneller dan de lichtsnelheid. Er zou oneindig veel energie nodig zijn om toch sneller te gaan, en dat kan niet.

Er is een theorie die zegt dat er deeltjes zijn die *alleen maar* sneller kunnen dan de lichtsnelheid. Dat zijn de hypothetische tachyonen. Bij tachyonen zou juist oneindig veel energie nodig zijn om ze *af te remmen* tot de lichtsnelheid.

Tachyonen zijn echter volkomen hypothetisch. De zogenaamde tachyonbol heeft dan ook niets te maken met tachyonen, die naam is slechts gebruik (misbruik) van een wetenschappelijke term.

Echter, *verschijnselen* kunnen wel sneller gaan dan het licht.

Ten eerste zijn er bepaalde quantummechanische effecten die ook op de lange afstand spelen. Als twee deeltjes heel ver van elkaar vandaan zijn, maar die deeltjes zijn op een zodanige manier geproduceerd dat ze "verstrengeld" zijn, zoals dat heet ("entangled"), dan beinvloedt een verandering in het ene deeltje *ogenblikkelijk* de toestand van het andere deeltje. Die "overdracht" gaat instantaan, dus per definitie sneller dan het licht.

Echter, ondanks het bestaan van dit effect - dat intussen experimenteel is aangetoond - kunnen we er geen gebruik van maken om informatie over te dragen.

Het tweede verschijnsel dat sneller kan gaan dan het licht, is het *verlichten* van een groot voorwerp.

Neem een vrij donker sterrenstelsel: een platte schijf met sterren en veel stof. Precies achter die schijf, op grote afstand, staat een andere ster, en die explodeert met een enorm felle flits. Die flits verlicht het hele sterrenstelsel.

In dat geval zal eerst het midden van het sterrenstelsel worden verlicht, want daar komt het licht van de geëxplodeerde ster het eerst aan omdat dat het dichtst bij die ster ligt. Daarna wordt de rand pas verlicht, pas als het explosielicht daar ook aankomt.

De uitbreiding van de lichtvlek over het sterrenstelsel gebeurt met een snelheid die groter is dan de lichtsnelheid.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig antwoord. Ik was ook al aan het bedenken, als je een "galactische" vuurtoren hebt ( een pulsar bijvoorbeeld ) dan beweegt de lichtbundel sneller dan het licht als de waarnemer ver genoeg van de pulsar af staat.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, klopt ook. En weet je, die vuurtorens bestaan - ze heten pulsars.
Cryofiel
14 jaar geleden
Oeps, ik zie nu pas dat je dat zelf ook al wist. Sorry, ik zal in het vervolg eerst lezen en dan pas schrijven. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, heel juist... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed Cryo, ik neem het mezelf ook steeds voor. Vaak vergeefs overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel duidelijk antwoord!
in principe kunnen we alleen het licht meten
wat daar boven uit gaat is onmeetbaar simple omdat het ontzichtbaar voor ons is warschijnlik ook omdat de factor tijd nu mee gaat spelen het wordt een 4 dimentionaal verhaal.
14 jaar geleden
Ja astraal reizen gaat sneller dan het licht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
excuse me?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te vaak naar Dune gekeken, mate of teveel Spice gebruikt?
Tot nu niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Informatie kan sneller dan het licht.
Binnen de quantummechanica is het mogelijk om twee deeltjes (elementaire deeltjes maar ook atomen of zelfs nog groter) aanelkaar te verbinden dmv zogenaamde "quantum entanglement".
Hierdoor zijn de verschillende meetbare eigenschappen van deze deeltjes, zoals spin en lading, aanelkaar verbonden. Deze eigenschappen zijn vóór het moment van meting nog onbepaald. (Dit is het rare element in de quantummechanica waar je misschien al eens van gehoord hebt) of nog liever gezegd: de eigenschappen van het deeltje worden pas gecreeerd op het moment van meting. De spin wordt dus bijvoorbeeld "up" op het moment dat we de spin van het deeltje meten. En daarmee weten we ook meteen de spin van het "entangled" deeltje, dat misschien wel lichtjaren verderop is.
Het lijkt er dus op dat hier informatie, ongeacht afstand, van de ene plek naar de andere wordt overgebracht. De snelheid is dus oneindig groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Heuh, nee, de *situatie* van het deeltje wordt wél sneller overgedragen dan de lichtsnelheid, maar *informatie* wordt níét sneller overgedragen dan de lichtsnelheid. Het verschil lijkt subtiel, maar is wezenlijk. Uit het wikipedia-artikel waarnaar je refereert:
"Although two entangled systems appear to interact across large spatial separations, the current state of belief is that no useful information can be transmitted in this way, meaning that causality cannot be violated through entanglement. This is the statement of the no-communication theorem."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vijd het van beiden slim dat jullie er aan hebben gedacht. Maar laten wij het toch maar op fysieke snelheid houden. Daarmee ook de astrale snelheid van XiniX negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ho ho wacht even.
Nu beperk jij de mogelijke antwoorden meteen tot "nee". Afhankelijk van wat jij met fysiek bedoelt natuurlijk, maar ik neem aan dat jij bedoelt "iets met substantie" en dus met massa. En om massa te versnellen tot de snelheid van het licht is oneindig veel energie nodig.
Het antwoord op jouw vraag is dus een keiharde nee, als jij wil weten of er iets is met massa dat sneller is dan het licht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, in dat geval is het antwoord een keihard Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh cryo je hebt trouwens gelijk wat betreft informatieverzending. i stand corrected
Hoewel de relativiteitstheorie niet uitsluit dat snelheden sneller dan het licht mogelijk zijn, is er voorlopig geen aanwijzing dat dit ook daadwerkelijk het geval is.
Tot nu toe is er geen enkele natuurwet gevonden die doet vermoeden dat er effecten, deeltjes, golven ed. zijn die daadwerkelijk sneller kunnen dan de lichtsnelheid en berekeningen die spelen met snelheden boven de lichtsnelheid komen niet uit op reële uitkomsten. (zie bv tijdsdilatatie effecten bij snelheden gelijk aan en groter dan lichtsnelheid en het gedachtenexperimentje van een star-trek achtige motor van Dr. Miguel Alcubierre)

In het kort: nee, er is niks dat sneller kan dan de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk onderwerp, leuke link (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
basis vanEinsteins relativiteitstheorie is dat snelheid een relatief begrip is. Dus vanaf en stilstaand punt is mischien niets sneller dan het licht maar t.o.v. iets in tegengestelde richting reizends is dat zich met de lichtsnelheid verplaatsende voorwerp sneller dan het licht.