Bevat het universum wel zoveel sterrenstelsels als wij denken of kijken we steeds naar het zelfde sterrenstelsels maar dan op een andere plaats?

Ik bedoel met een uitdijent universum en sterrenstelsels die zich soms met meer dan de lichtsnelheid ten opzichte van ons verplaatsen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar wordt wel onderzoek naar gedaan, maar dat levert op kosmologische schaal geen bevestiging op met identieke stelsels die diametraal tegenover elkaar staan of identieke patronen in de kosmische achtergrondstraling. Op kleinere schaal kan de ruimte wel sterk gekromd zijn en zien we zogenaamde Einstein rings met verdubbelingen en vervormingen van veraf gelegen sterrenstelsels . Dat is een vrij zeldzame en interessante kosmische luchtspiegeling. Als het gehele heelal echter die positieve kromming zou hebben zou het zijn alsof je Nieuw Zeeland hier vandaan in elke windrichting zou zien, als het licht het aardoppervlak zou volgen (bijvoorbeeld met een korte golf zender die uit elke richting een signaal uit Nieuw Zeeland op kan vangen.
De zeer nauwkeurige metingen van tegenwoordig wijzen ondubbelzinnig op een vlak heelal op grote schaal en e een versnellende uitdijing (Toename van de Hubble'constante'). Je hypothese is dus goed denkbaar maar de laatste metingen wijzen uit dat het niet het geval is in dit universum op youtube staan overigen geweldige colleges van Leonard Susskind over onder andere kosmologie , de uitdijing van het heelal en the Big Rip.
Sterrenstelsels lijken zich inderdaat met meer dan 7 keer de lichtsnelheid van ons te verwijderen, omdat er zo enorm veel expanderende ruimte tussen ons en het sterrenstel zit, je kunt je de expansie het best voorstellen als een enorme waslijn met sokken die steeds verder wordt opgerekt, de allerverste sokken verwijderen zich dan het snelst. Het is natuurlijk denkbaar dat de waslijn een cirkel is maar dat is dus niet gebleken uit de metingen die al vrij dicht tegen de grenzen van het observeerbare heelal aanzitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen, deze bevat meer dan wat wij denken.
Immers hoe groot is het universum?
We kunnen alleen maar speculeren.
Met onze huidige techniek kunnen we slechts een fractie zien.
En met de ontwikkeling van onze techniek kunnen we steeds verder kijken, maar dat zal nog steeds een fractie zijn van de totale grote of omvang van wat wij kennen als universum.

Niets is wat dat betreft onomstotelijk bewezen en berust alleen op theorieen.
Zoals de zogenoemde oerknal, het is toch wel vreemd te bedenken dat dit de enige oerknal is geweest.
Een geheel natuurlijke ontwikkeling die misschien al wel vaker is voorgekomen of misschien wel op meerdere plaatsen.