wat vond galileo van het kerkelijk standpunt dat de zon om de aarde draaide?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Galilei steunde het standpunt van Copernicus, dat de Zon in het middelpunt van het heelal plaatste.
Wat Galilei deed, was bewijzen aandragen. Dat deed hij door observaties met een telescoop. Die was namelijk net uitgevonden door Hans Lipperhey.

Het uitgaan van observaties, en het denken daarover, heet wetenschap. De kerk vind dat niet fijn, want deze mensen gaan uit van vaststaande standpunten: dogma's. Daar moet je dus niet aan willen sleutelen.

De Kerk hield zich aan het Ptolemeïsche standpunt, namelijk dat de planeten, maan en Zon om de Aarde draaien: dit standpunt staat in de Bijbel, en de Kerk neemt dit als leidraad.

Galilei heeft veel moeite gedaan om een boek te schrijven, waarin beide standpunten naast elkaar staan, en door vertellers worden vertolkt.

In die tijd was er een gerechtelijke instantie, die op het Kerkelijk recht toezag. De Inquisitie. Deze rechtbank was zeer gevreesd. Ketters werden hard aangepakt.
Dus de Kerk had veel macht. En macht is iets, wat men niet graag uit handen geeft.

Dit wist Galilei goed, en daarom liet hij zijn script door Jezuïeten napluizen op onrechtmatigheden. Zo kreeg hij officiële goedkeuring voor zijn manuscript. Op last van de paus werd de titel van zijn boek veranderd, ten gunste van de Kerk. Dit liet Galilei dus allemaal toe, om ervoor te zorgen dat het boek volkomen reglementair tot stand kwam. De dialogo had dus kerkelijke toestemming!

Dat het boek toch alsnog als ketters werd aangemerkt, komt door allerlei omstandigheden. Zo is het in het Italiaans geschreven, en dat is niet de taal van de wetenschap (het Latijn), het boek was dus leesbaar en voor het volk bestemd!!
Verder waren er allerlei politieke ontwikkelingen, waardoor de paus Urbanus VIII zich genoodzaakt zag een daad te stellen, en dat was dus dit boek als ketters aan te merken. Galilei kreeg een proces aan zijn broek en werd tot kerkerstraf veroordeeld. Maar deze werd niet uitgevoerd, het was een symbolische daad. Hij kreeg dus wel een soort straf, maar die was meer om hem goed in de gaten te kunnen houden.

Galilei was dus tegen dit kerkelijke standpunt en wilde de onjuistheid ervan aantonen met experimenten, observaties en bracht dit naar buiten in de volkstaal; de opkomst van de wetenschap zag de Kerk als een groot gevaar voor zijn machtspositie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Galileo en de kerk hadden hierover een hoog oplopend dispuut. Voor de details verwijs ik je naar de volgende pagina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Galileo wist dat de aarde rond de zon draaide en werd desondanks toch in de ban gedaan, waarbij hij gemompeld moet hebben "en toch beweegt ze" bedoelende dat niet de aarde maar de zon het middelpunt was(en is). Ik denk dat hij ondanks de kerkelijke verbanning toch heeft willen
doordrukken hoe het werkelijk zat,wat in die tijd natuurlijk veel zwaarder woog dan tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als echte wetenschapper hield hij vast aan zijn sluitend bewijs dat de aarde om de zon draaide, dat heeft de Kerk niet gepikt.
Plat gezegd had Galileo geen respect voor de kromme gedachtengang van de Kerk.
natuurlijk vond ook hij dat ieder mens mocht geloven wat hij wilde, hij verzette zich echter tegen onjuiste en misleidende inzichten die de Kerk koesterde.
Momenteel leven we in een heel andere tijd (gelukkig) maar in de tijd van Galileo had je een ernstig probleem als je een conflict met de Kerkvorsten had, er zijn er voor minder op de brandstapel beland.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als Nikolaas Copernicus verdedigde Galileo Galilei de stelling dat de aarde om de zon draaide en niet andersom. Hierdoor kwam hij in conflict met de katholieke kerk. De kerk bleef vasthouden aan de kerkelijke leer, dat de aarde het middelpunt van de kosmos vormde.
een jaar geleden